SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Care Methodology - OPNS4S032A
Title: Metodika předmětů speciálně pedagogické péče
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 12 / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS4S022A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
The student will acquire competence for teaching subjects of special pedagogical care in the 2nd and higher levels of support measures using re-education and compensatory procedures. Content: 1. Legislation, financial demands, time setting 2. Preparation of SEN lessons, evaluation of the effectiveness and progress of a student with SEN 3. Compensation with the use of special textbooks, special teaching aids 4. Re-education of the motor function of the hand of a student with a physical disability, practice writing on a PC 5. Support and development of students' communication skills (articulation, speech sound fluency) 6. Development of all components of the personality of pupils with impaired speech development, with dysphasia 7. Development of specific skills and cognitive functions of pupils with SPU 8. Development of deficit perceptual and motor functions of pupils with dyslexia 9. Developing the reading literacy of pupils with dyslexia 10. Training of specific skills and cognitive functions of pupils with specific behavioral disorders 11. Development of speech and cognitive functions of pupils with mental disabilities and ASD 12. Training of self-service skills and social competences of pupils with mental disabilities and ASD 13. Reeducation of visual and auditory perception, sensorimotor. coordination, spatial orientation of students with dyslexia 14. Development of personality-social and emotional skills of pupils with specific behavioral disorders 15. Practicing Braille, orientation in space and independent movement of pupils with special needs
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce, příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Distanční text. Brno: Paido 2018. ISBN 978-80-7315-266-5.

BARTOŇOVÁ, M.. Cognitive strategies and the choice of leasing styles in students with leasing disabilities. In Johan Pehofer. Ph Publico. 1.vyd. Eisenstat: Pedagogische Hochschule Burgenland, 2015. s. 7-15, 9 s. ISBN 978-3-85253-524-1.

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R. Čtení s porozuměním a hry s jazykem. Praha: Albatros, 2012. ISBN 978-80-266-004-6.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. Praha: D+H, 2017. ISBN 978-80-87295-23-6

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha: Grada, 2006.  ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I.. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012,  ISBN 978-80-7315-229-1.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007, ISBN 978-80-903863-0-3.

SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha:Portál, 2016, ISBN 978-80-262-1082-5.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005-3.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

Zpracování příkladu dobré praxe - sestavení struktury a obsahu hodin spec.pedagogické péče pro konkrétního žáka se SVP. Možnost 2 oprav. 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Metodika předmětů speciálně pedagogické péče

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9089

vstup pro hosty klíčem: akreditace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html