SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice and Reflection - OPNS4S013A
Title: Oborová speciálně pedagogická praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Co-requisite : OPNS4S011A, OPNS4S012A
Is co-requisite for: OPNS4S012A, OPNS4S011A
Is pre-requisite for: OPNS4S023A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)
The aim of the field special education practice is to introduce the student to the current form of special education counselling support for students with SEN and their teachers. The students' practice takes place in all types and levels of schools in school counselling centres and special education centres. During the internship, students get acquainted with the standard activities of the selected institution. They get information about the division of competences between the members of the management and the staff of the counselling team, about the priorities in the field of education and training of pupils with special educational needs, about the forms of cooperation with parents and about the current legislative regulations that are binding for the school counselling centre or SPC. During the internship, students perform prescribed tasks of a reflective nature, which they work out in a portfolio. The focus of the internship will be modifiable by mutual agreement according to the specific conditions of the selected facility.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 12 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 16 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.02.2020)

EHLOVÁ, M. Školní poradenské služby na středních školách poskytované výchovnými poradci. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2016, 66(5), 570-591. ISSN 0031-3815.
MICHALÍK, J., HANÁK,P. (eds.) Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením: národní konference II. : sborník příspěvků. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha : IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
KUCHARSKÁ, A. Školní poradenské pracoviště. In BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : UK PedF , 2008. s. 47-49. ISBN 978-80-7290-366-5.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Studenti se aktivně účastní vstupního semináře, dále společných reflektivních praxí ve školách. Výstupy prezentují v záverečném semináři.

Jednotlivé úkoly odevzdávají průběžně do moodle.

Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek souvisejících předmětů, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html