SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of inclusive pedagogy - OPNS2S107A
Title: Metodika inkluzívní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS2S103A
Is interchangeable with: OKNS2S107A
Files Comments Added by
download Metodický průvodce pro práci s žáky s OMJ.docx Materiál k využití v práci s žákem v přímé podpoře _ příklady cvičení a úkolů ve vazbě na Průvodce školou. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download PL_žáci s OMJ_2021_09.docx Prezenční listina bude vyplněna pro každou návštěvu zvlášť - v případě propojených 90ti minutových intervencí stačí 1 PL. Listina musí být podepsána kontaktní osobou( pedagogem na škole. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download PROTOKOL.docx Formulář k vyplnění pro každou 45 minutovou intervenci zvlášť. Student odevzdá celkem 6 vyplněných formulářů s různým obsahem. Cvičení doloží ukázkou písemné práce/ tvorby žáka. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Pruvodce_GTM_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Gymnáziu Thomase Manna. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Pruvodce_PHG_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Pražském humanitním gymnáziu. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Pruvodce_SZS_nahled.pdf Materiál k využití v práci s žákem s OMJ na Střední zdravotnické škole 5.května. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 1_mřížka na komunikační kartičky.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 10_výpočet.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 11_skládání textu.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 2_Křížovka obory.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 3.1_postup přijetí do školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 3.2_postup přijetí do školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 4_Prihlaska_SS_20202021_denni.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 4_vzor zápisového lístku.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 5_cesta z Pražského povstání.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 5_cesta z Pražského povstání_slepá.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 6_okolí školy.png Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 7_pyramida.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 8_modelové situace.docx Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 9.1_pexeso.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
download Příloha 9.2_pexeso.pdf Příloha k metodickému průvodci - student může použít připravenou přílohu ke cvičení nebo si vytvořit vlastní pracovní list. doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.10.2019)
Philosophy of inclusive education, principles, values, goals; historical development of inclusive education; the emergence and character of an inclusive school, curriculum changes, teaching strategies, differentiation and individualization in the teaching process; diagnostics of pupils' educational needs; formative evaluation; possibility of intervention; support measures; inclusive didactics, the role of educator / special educator and instructor assistant in inclusive practice; working with family and community in an inclusive school; work with heterogeneous class and group of pupils, observation of class dynamics, measurement of relational network of pupils in inclusive school, principles of social learning, metacognitive learning, reflection of pupils' learning progress. Transitions in the continuum of inclusive education. Inclusion of inclusive education with special education, consulting services in inclusive practice, inclusive research. Inclusive conditions in tertiary education.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Výuka proběhne kontaktně s podporou v Moodle, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Literature -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.10.2020)

FELCMANOVÁ, L. Contemporary School Legislation and Inclusive Education. In Janská, I., Habart, T. Come to School! (No) Equal chances of education for disadvantaged children. People in Need, Prague, 2011.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inclusive Education. Theory and practice. Prague: Grada Publishing, a.s. , 2010.

KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J. (eds.) Diversity and differentiation in education. Prague: Karolinum, 2011.

KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I.Ways to inclusion. Prague: Karolinum, 2012

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inclusive Education in Czech Primary School: Theory, Practice, Research. Brno: MU, 2016

MOORE, D. The system in the non-system or inclusion a year after. Prague: OSF Foundation, 2018.

SIEGLOVÁ, D. The end of school boredom. Didactic methods for the 21st century. Prague: Grada Publishing, a.s. , 2020. ISBN 978-80-271-2254-7. 

SVOZIL, B., FOIST, V. Strategic Management of Inclusive Schools. Prague: League of Human Rights, 2016.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Prokázání schopnosti aplikovat poznatky z přednášené problematiky v samostatné seminární práci ( reflexe situace žáka s OMJ v adaptaci na střední škole). 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

 

Teoretická výuka bude provázena metodickou přípravou studentů prostřednictvím seminárního úkolu na škole. Studentům budou představovány inkluzivní metodiky ve vzdělávání, prezentovány možnosti  moderní dialogické výuky heterogenních tříd  ve školách, budou analyzovány podmínky školního prostředí připraveného pro inkluzivní vzdělávání. Studenti se seznámí s kauzou žáka s OMJ nastupujícího na střední školu, zreflektují jeho situaci a pokrok  v způsobený  plněním podpůrného opatření. 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (04.09.2021)

Splnění seminárního úkolu ( možnost 2 oprav). 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html