Philosophy of inclusive education, principles, values, goals; historical development of inclusive education; the emergence and character of an inclusive school, curriculum changes, teaching strategies, differentiation and individualization in the teaching process; diagnostics of pupils' educational needs; formative evaluation; possibility of intervention; support measures; inclusive didactics, the role of educator / special educator and instructor assistant in inclusive practice; working with family and community in an inclusive school; work with heterogeneous class and group of pupils, observation of class dynamics, measurement of relational network of pupils in inclusive school, principles of social learning, metacognitive learning, reflection of pupils' learning progress. Transitions in the continuum of inclusive education. Inclusion of inclusive education with special education, consulting services in inclusive practice, inclusive research. Inclusive conditions in tertiary education.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
Filozofie inkluzivního vzdělávání , principy, hodnoty, cíle; historický vývoj inkluzivního vzdělávání ; vznik a charakter inkluzivní školy, nástroje jejího hodnocení, změny vnitřního prostředí, změny kurikula, výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky; diagnostika vzdělávacích potřeb žáků; formativní hodnocení; možnost intervenčních zásahů; oblasti podpůrných opatření;
inkluzivní didaktika, role pedagoga/ speciálního pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivní praxi; práce s rodinou a komunitou v inkluzivní škole; práce s heterogenní třídou a skupinou žáků, sledování dynamiky třídy, měření vztahové sítě žáků v inkluzivní škole, principy sociálního učení, metakognitivního učení , reflexe učebního pokroku žáků. Přechody v kontinuu inkluzivního vzdělávání. Průnik inkluzivní pedagogiky se speciální pedagogikou, poradenské služby v inkluzivní praxi, inkluzivní výzkum. Inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.06.2018)
Descriptors - Czech
Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v MS Teams.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (04.09.2021)
Course completion requirements - Czech
Písemný test ( možnost 2 oprav).
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (04.10.2021)
Literature -
FELCMANOVÁ, L. Contemporary School Legislation and Inclusive Education. In Janská, I., Habart, T. Come to School! (No) Equal chances of education for disadvantaged children. People in Need, Prague, 2011. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inclusive Education. Theory and practice. Prague: Grada Publishing, a.s. , 2010. KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J. (eds.) Diversity and differentiation in education. Prague: Karolinum, 2011. KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I.Ways to inclusion. Prague: Karolinum, 2012 KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inclusive Education in Czech Primary School: Theory, Practice, Research. Brno: MU, 2016 MOORE, D. The system in the non-system or inclusion a year after. Prague: OSF Foundation, 2018. SVOZIL, B., FOIST, V. Strategic Management of Inclusive Schools. Prague: League of Human Rights, 2016.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
ELCMANOVÁ, L. Současná školská legislativa a inkluzivní vzdělávání. In Janská, I., Habart, T. Pojďte do školy! (Ne)Rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Člověk v tísni, o. p. s., Praha, 2011.
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s. ,2010.(jen kapitoly 1;2; 4.2; )
KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: MU
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001.
NĚMEC, Z., LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole, Praha: PedF UK, 2014
Materiály k samostudiu vložené do SIS.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (20.11.2021)
Syllabus - Czech
Problematika bude členěna do tématických bloků, součástí bude zúčastněné pozorování studenta v oblasti společenských přístupů k bariérám účasti na školním životě.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (04.09.2021)