SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education at school age - methodology and didactics - OPNS2S102A
Title: Edukační specifika školního věku – metodika a didaktika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS2S101A
Is co-requisite for: OPNS2S111B, OPNS2S115B, OPNS2S110B, OPNS2S116B, OPNS2S101A, OPNS2S114B
Is pre-requisite for: OPNS2S115B, OPNS2S114B, OPNS2S112B, OPNS2S113B, OPNS2S105A, OPNS2S104A, OPNS2S103A, OPNS2S116B
Is interchangeable with: OKNS2S102A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)
School age of handicapped person, variability of development in school age, types of disadvantages in school environment, education, school support, special educational needs, their identification and variability, school system in the Czech Republic, choice of educational path, state of Czech education educational needs, current school legislation. Education of persons with multiple disabilities, system of classes and schools established for persons with special educational needs, special didactic aids, technical aids, classroom equipment. Difference in common school environment - acceptance, nonacceptance, integration models in the Czech Republic and abroad. Preparing a child with disabilities for school and school maturity, school attendance, postponement options, the requirement for individualization and differentiation of goals and methodological procedures.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to obtain an overview of educational specifics of pupils with special educational needs.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (16.10.2020)

Výuka seminářů a přednášek v ZS 20/21 probíhá v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálně postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.

KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v MŠ a ZŠ. Praha, Septima 2001. ISBN 80-7216-166-0.

LANG,G. A KOL. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998.

MÜLLER, O., VALENTA, M. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7920-063-5.

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Praha: VÚP, 2008. ISBN 978-80-87000-25-0.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-02-1.

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)

1. Edukační specifika žáka se sluchovým postižením.

2. Edukační specifika žáka se zrakovým postižením.

3. Edukační specifika žáka s NKS.

4. Edukační specifika žáka s SPU.

5. Edukační specifika žáka s PCH.

6. Edukační specifika žáka s mentálním postižením.

7. Edukační specifika žáka s tělesným postižením.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (30.10.2019)

Elaboration of a seminar paper on a given topic.

80% attendance at seminars.

The exam consists of a written and an oral part
.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html