SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education at school age - OPNS2S101A
Title: Speciální pedagogika školního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPNS2S102A
Is co-requisite for: OPNS2S102A, OPNS2S114B, OPNS2S116B, OPNS2S115B
Is pre-requisite for: OPNS2S113B, OPNS2S112B, OPNS2S116B, OPNS2S114B, OPNS2S103A, OPNS2S115B, OPNS2S105A, OPNS2S104A
Is interchangeable with: OKNS2S101A
Annotation -
The current system of schools and facilities. Humanistic concept of education. Child, pupil, teacher and their mutual communication. Educational programs. Educational reality. Curriculum. Classification and evaluation. Pupil: subject of education. Health care and supervision of pupils. School as an educational institution. Documentation of teacher, headmaster. Personality of special educator.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Aim of the course -
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is orientation in current legislation and educational system of pupils with special educational needs.
Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Descriptors - Czech

Předmět bude zahájen prednáškou a cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci vyuky v tomto předmětu (7.10. od 10, 00 do 12,00 hodin).

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky (bude upřesněno datum cas).

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.09.2020)
Course completion requirements -

 

Exam test - minimum 70%, possibility of 2 correction terms.

Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (02.10.2020)
Literature -

BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8.

HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6.

MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.

 

 

JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus - Czech

1. Speciální vzdělávací potřeby (SVP) - terminologické vymezení, legislativní zakotvení pojmu.

2. Identifikace SVP u nás a v zahraničí.

3. Současný systém škol určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.

4. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků se SVP. Výchovně vzdělávací programy z hlediska možností podpory speciálních potřeb znevýhodněných jedinců.

5. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, sociálním a zdravotním znevýhodněním podmínky k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

6. Role pedagogů a asistentů pedagogů ve vzdělávání žáků s  kombinovaným postižením. 

Last update: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html