SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive education - OPNS1S108A
Title: Inkluzivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S104A
Is pre-requisite for: OPNS1S116A, OPNS1S117A
Is interchangeable with: OKNS1S108A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
The subject is focused on the themes related to the principles, methods and procedures of working with pupils and whole classes/pupils groups in joint education. Students will acquire relevant current legislative regulations in the Czech Republic, will gain orientation in foreign trends and conditions of inclusive education. They will also be acquainted with catalogs of support measures for pupils with special educational needs and with the possibilities of their application in practice.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (31.01.2018)

 

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-

4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-

3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN

978-80-244-4654-7

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova

univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita

Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství

v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (12.01.2020)

Přednášky budou věnovány klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Segregace integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského
pracoviště)

6. Hodnocení kvality inkluzivní praxe škol

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (12.01.2020)

Podmínkou zápočtu je provedení seminárního úkolu. Možnost 2 oprav.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html