SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Symptomatic Speech Disorders - OPNO1S133B
Title: Sekundárně narušená komunikační schopnost
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1S110A, OPNO1S112A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem předmětu bude vymezení osob se sekundárně narušenou komunikační schopností v různém věku, seznámení s diagnostickými a terapeutickými přístupy v rámci rehabilitačního procesu včetně role logopeda. Možnosti edukace, pracovního uplatnění osob se sekundárně narušenou komunikační schopnostía kvalita jejich života. Součástí předmětu bude seznámení smetodami a principy využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3.

FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.

HÁJKOVÁ, V. a kol. Řeč jako diagnostický fenomén. Praha: PedfUK, 2019. V tisku.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN  978-80-247-1110-2.

KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1.Terminologické vymezení sekundárně NKS, kategorizace, možnosti dominujících postižení a koincidence NKS, etiologické faktory, současné problémy v logopedické péči o osoby se sekundárně NKS.

2. Role logopeda v léčebně rehabilitačním procesu, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky v logopedii.

3. NKS při smyslových vadách, etiologie, symptomatologie NKS při postižení zrakovém a sluchovém. Terapeutické přístupy v rozvíjení komunikačních schopností osob se smyslovým postižením. Spolupráce logopedů s tyflopedy a surdopedy. Prognóza řečového vývoje sluchově a zrakově postiženého jedince.

4. NKS v koincidenci s hybnou symptomatikou a mentálním postižením. Symptomy NKS při těžké poruše motoriky, vliv narušené oromotoriky, hlasové poruchy, narušený vývoj řeči.

5. Získaná NKS v poúrazovém stavu a při CMP. Diagnostika a terapie při postižení CNS jiné etiologie. Role logopeda v ucelené rehabilitaci osob s tělesným postižením.

6. Projevy poruchy kognitivního vývoje v řečovém projevu, symptomatologie dle různých forem mentální retardace, diferenciální logopedická diagnostika a intervence v práci s mentálně postiženými.

7. NKS v souvislosti s PAS (etiologie, symptomatologie, klasifikace, intervence).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html