SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quality of Life of Individulas with Hearing Impairment - OPNO1S132B
Title: Kvalita života osob se sluchovým postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNO1S111A, OPNO1S112A
Annotation -
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (06.09.2023)
The aim of the course is to introduce students to the multidimensional issues and content of the concept of quality of life - with an emphasis on the field of hearing impairment. Attention is paid to the breadth of the concept and the various disciplinary approaches that relate to the structure of quality of life. Emphasis is also placed on familiarising oneself with the various comprehensive models and concepts used within the field under discussion - including standardised research materials (e.g. WHO instruments). Attention is also given to the term health-related quality of life. Students are introduced to the research tools and methods used to assess and research this concept. The course is also designed to address the issue of hearing impairment and quality of life for people with hearing impairment. The seminars lead students to acquire and grasp the concept of quality of life in practice - for example, through the direct use of available research instruments.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá počtu šedesáti hodin

celkový rozsah: 24

Ostatní zátěž:

Příprava na výuku:

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 0

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 0

Samostudium literatury (za semestr): 6

Práce se studijními materiály (za semestr): 5

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10

 

Plnění předmětu

Seminární práce: 10

Příprava na zápočet: 5

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (08.09.2023)

Povinná literatura:

HEŘMANOVÁ, E. Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty. ISBN 9788074191060.

HRADILOVÁ, T. Kvalita života osob se sluchovým postižením: Quality of life of peoplewithhearingimpairment. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-967-4.

HRADILOVÁ, Tereza, Marie CHUDOŽILOV BENDOVÁ, Marie KOMORNÁ a Miroslava KOTVOVÁ. Surdopedie a dospělý věk: sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Praha: Grada, 2023, 159 stran ; 24 cm. ISBN 978-80-271-3125-9.

LUDÍKOVÁ, L. Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3827-6.

LUDÍKOVÁ, L. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4869-5.

LUDÍKOVÁ, L. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3286-1.

Doporučená literatura:

DRAGOMIRECKÁ, E., BARTOŇOVÁ, J. WHOQOL-BREF, WHOQOL-100: World healthorganizationquality of life assessment: příručka pro uživatele české verze dotazníků kvality života Světové zdravotnické organizace. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2006. ISBN 8085121824.

RAPLEY, M. Quality of life research: a criticalintroduction. ThousandOaks, Calif.: SAGE Publications, 2003. ISBN 0761954570.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (10.09.2022)

Obsah:

1.      Úvod – seznámení s pojmem kvalita života, jeho historií a vývojem

2.      Definice pojmu, vymezení pojmu vůči ostatním oborům

3.      Objektivní a subjektivní rovina kvality života,

4.      Filozofické a etické kontexty pojmu a výzkumu

5.      Teoretická východiska, koncepty a modely kvality života

6.      Ukazatele kvality života, různý přístup k pojmu (národní úroveň, subjektivní a objektivní model)

7.      Nástroje určené k měření kvality života

8.      Sluchové postižení a jeho dopady na člověka

9.      Kvalita života v kontextu sluchového postižení

10.    Specifika měření kvality života a jejího výzkumu v oblasti senzorických postižení

11.    Praktické příklady a práce s výzkumnými materiály

12.    Praktická aplikace vybraných výzkumných nástrojů, širší diskuze nad probranými tématy, závěrečné shrnutí

Dále budou probrána další surdopedická témata dle aktuální situace.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (06.09.2023)

Zápočet je udělen za zpracování zadaných seminárních úkolů a aktivní účast ve výuce.

Zápočet je možno jednou opakovat - tj. pokud student/studentka z vážných důvodů a po předchozí konzultaci s vyučujícím nesplní podmínky k uděkení zápočtu na první pokus, lze se s vyučujícím domluvit na možnosti splnění podmínek zápočtu na pokus druhý. Je však nutné situaci včas konzultovat a řešit.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html