SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Learning Disabilities - OPNO1S126B
Title: Specific Learning Disabilities
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OPNO1S108A, OPNO1S110A, OPNO1S112A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům edukační přístupy z oblasti specifických poruch učení. Pozornost bude věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků s SPU, vymezeny budou přístupy ke vzdělávání žáků s SPU na všech stupních. Akcent bude dán na intervenční a reedukační přístupy v poradenství i v rámci multidisciplinární spolupráce. Studenti se seznámí s působením speciálního pedagoga v poradenském systému, v rámci předmětu si student osvojí metody reedukace jednotlivých projevů: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6

ELLIOTT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012.ISBN 80 247-0182-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků sespeciálními vzdělávacími potřebami v základní škole.3. dotisk. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-6678-6

POKORNÁ V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.ISBN978-80-7367-773

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. Praha: Nakladatelství D+H, 2004.ISBN978-80-90386-976

Doporučená literatura

BARTOŇOVÁ, M.Approaches to studentswithlearningdisorders in inklusive schoolenvironment. Brno: MU.1. dotisk, 2015. ISBN 978-80-210-7110-0

PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ. M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.

GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L., Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vvd. Brno: Paido, 2013. ISBN 9788073152437.

ČOSIV- Sluchové vnímání online dostupné https://www.podporainkluze.cz/material/metodicke-video-rozvoj-sluchoveho-vnimani/

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)

Obsah:

1.    Terminologická východiska – vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení, systémový přístup k poruchám učení – systémový a kauzální přístup, systémové myšlení

2.    Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD

3.    Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

4.    Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU, kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

5.    Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení

6.    Učební preference u žáků s SPU

7.    Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

8.    Studijní a profesní orientace žáků s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

9.    Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

10.  Reedukace, zásady, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

11.  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html