SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the German Language I - OPNG2G104A
Title: Didaktika německého jazyka I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNG2G108A
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (26.10.2019)
The aim of the course is to provide students with basic theoretical knowledge and to develop practical skills in didactics of German language. The aim is to present theoretical knowledge of didactics as a basis for teacher practice as well as to clarify the retroactive effect of language teaching practice on its theoretical reflection. The content of the course consists of topics: definition of didactics, methodology and specifics of foreign language teaching, aim and content of teaching German as a foreign language, didactic principles, teaching methods, personality of foreign language teacher, teaching strategy, forms of teaching, project work, language skills and speech typology of exercises, didactic language games, concept and course of lessons, evaluation, self-evaluation and error correction, teaching materials for teaching German as a foreign language, binding and recommended curricula for teaching foreign languages, language textbooks and their analysis.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

Základní literatura:

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. + Doplněk 2018.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/metodika)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (09.10.2019)

Obsahem předmětu jsou témata:

1. Einführung in die DaF - Didaktik, Begriffserklärung, Terminologie, Ziele und Inhalte des DaF-Unterrichts

2. Didaktische Prinzipien, Methoden des DaF- Unterrichts

3. Die Hauptakteure und Sozialformen des Unterrichts

4. Lerntypen, Lernstrategien, Unterrichtsformen

5. Sprachfertigkeiten und Sprachmittel, Aufgabentypen

6. Unterrichtskonzepte, Verlauf der Stunde, Projektarbeit

7. Unterrichtsmaterialien (Definition, Funktion, Rolle, Faktoren)

8.-9. Lehrwerkanalyse (Auswahlriterien, Analyse, Empfehlungen)

10. Fehlerkorrektur und Bewertung

11.-12. Curriculareplanung (GERR, Portfolios, Abiturprüfung, Bestandteile, Funktion)

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2019)

Podmínky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích (80 %)

- plnění průběžných úkolů z přednášek a v rámci seminářů:

a) reflexe v rámci náslechové praxe – všímat si organizačních forem práce a typů cvičení využitých v průběhu hodiny, jejich frekvence a posloupnosti

b) prezentace obsahu pedagogického dokumentu

c) analýza učebnicového souboru

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html