|
|
|
||
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to develop the knowledge base of didactics, ie knowledge of the system of basic didactic knowledge and skills of orientation in the complex issues of content and process of teaching and learning pupils. In this course, students will learn the basic principles of speech development and language acquisition, both in theoretical and practical terms. Students will also learn about typology of errors and possibilities of their analysis and proofreading. Video recordings from microwaves and students' practices incl. their reflection will encourage students to develop skills to see specific aspects of teaching, problem situations, ask questions and critically analyze and evaluate their own and foreign experiences, as well as support the development of goals setting, planning, implementing and evaluating others' learning and teaching. The course has been taught in German.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Základní literatura: HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Podmínky ke zkoušce: - aktivní účast na seminářích (80 %), - průběžné plnění zadaných úkolů, - vypracování projektu jako podkladu pro ústní zkoušku (příprava 1 vyučovací hodiny), - ústní zkouška formou obhajoby projektu s prokázáním teoretických znalostí Didaktiky NJ I a II.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
- Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny - Osvojování jazykových prostředků: gramatika, zvuková a grafická stránka německého jazyka - Řečové dovednosti: Čtení a poslech s porozuměním, Psaný a mluvený projev - Chyba, typologie chyb a jejich korektura
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
|