SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic aspects of music for children - OPMN0H298B
Title: Didaktické aspekty hudby pro děti
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 19 / 19 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0H292B, OPMN0H295B
Annotation -
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (25.01.2024)
Subject is closely bound to didactics of musical education. Knowledge of musical history, harmony, composition analysis and is used widely. Way of musical understanding for higher classes of primary school and secondary school are demonstrated on selected compositions from renaissance to contemporary authors.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (25.01.2024)
2 kredity /60 hod.: 24 hod. semináře, 24 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava na zápočet
Literature - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (06.05.2019)

HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole

HERDEN, J.; KOLÁŘ, J.; JENČKOVÁ, E. Hudba pro děti

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (25.01.2024)
  • Didaktická interpretace vybrané poslechové skladby.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D. (06.05.2019)

2 kredity/60 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 12 hod. příprava na semináře, 12 hod. příprava samostatných výstupů, 12 hod. příprava na zápočet

 

Problém hudební řeči z hlediska dětských posluchačů.

Průpravná cvičení k poslechu.

Hudebně vyjadřovací prostředky.

Emocionální a funkční typy hudby.

Formotvorné principy a stylotvorné prvky.

Kritéria výběru skladeb k poslechu, skladby vokální, instrumentální a vokálně-instrumentální.

Seznámení s hudebně dramatickými útvary, „hra na operu“ (vlastní zpěv a jednoduchý pohybový a instrumentální doprovod – zápis do partitury).

Rozbor hudebního díla – analýza historicko genetická, strukturální a sémantická.

Metodický postup práce s poslechovou skladbou.

Příklady činností vedoucích k tvořivému poslechu (doprovod skladeb s pomocí grafické partitury - hra na tělo, sémantický diferenciál, osvojení základních tanečních rytmů a jejich pohybové ztvárnění, vyčlenění dominantního prvku z poslechové skladby a využití tohoto prvku jako východiska k tvořivé činnosti).

Poslech ve struktuře vyučovací hodiny, sepětí poslechových činností s ostatními hudebními aktivitami.

Moderní skladatelské techniky jako východisko elementární dětské tvořivosti (minimalismus, témbrová hudba).

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html