SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive Education Didactics I - OPBS4S041A
Title: Didaktika inkluzivní pedagogiky I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S042A
Pre-requisite : OPBS4S031A
Is co-requisite for: OPBS4S042A
Is pre-requisite for: OPBS4S051A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)
The aim of the course is to introduce students to inclusive didactics. Students will be introduced to the procedures of individualization and differentiation of tasks and cooperative learning processes according to the principles of constructive didactics, functional and non-functional group cooperation of students in the classroom, learning strategies based on the creation of preconcepts, metacognitive strategies. Students will become familiar with the possibilities of classroom organization and a stimulating environment at school for the implementation of guided activities in small and large student groups. They will learn to identify barriers in the school environment that prevent the individualization and differentiation of learning activities, and to plan learning strategies that are based on knowledge of the individual developmental characteristics of students and gradually develop the student's potential for learning.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (16.01.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6678-6, s. 219-249.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů  a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing , a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

DEMIR-WALTHER, M. Gemeinsam inklusiven Sachunterrichtplanen: inklusions didaktische Planung in Kooperationbewältigen. Grundschulunterricht Sachunterricht. München: Oldenbourg Schulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN  978-80-210-6527-7

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4.

SKOUPÁ, L. MODEL E-U-R V PRAXI, ROZVOJ KREATIVITY - Metodický portál RVP.CZ, NÚV online dostupné z  https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (29.01.2023)

1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole.
2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd
3. Práce s pravidly, kodex férové třídy.
4. Badatelská výuka a MoU, questing jako zdůsob aktivizace žáků v heterogenních skupinách.
5. Metody kooperace žáků se SVP.
6. Dialogizace vyučování.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (28.01.2024)

Vypracování přípravy interaktivní hodiny pro žáky SŠ na zadané téma v oboru speciální pedagogika.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (23.02.2023)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky I

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9084

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html