SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Application of Support Measures at School I - OPBS4S021A
Title: Aplikace podpůrných opatření ve škole I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 22 / 22 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS4S011A
Is pre-requisite for: OPBS4S032A, OPBS4S033A, OPBS4S031A
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.01.2023)
Students will get acquainted with the legislation on the provision of support measures in kindergartens, primary and secondary schools. They will learn about types of support measures for pupils with SEN and their classification into levels. They will gain practical knowledge for planning and evaluating student support in the 1st level of support measures.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

The aim of the course is to aquaire students with the system of support measures in the education of pupils with specific educational needs. Students will acquaire practical knowledge about the planning and evaluation of 1st level support measures, which are applied by school without the recommendation of the school counseling facility.

Descriptors -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.02.2023)

The subject has 3 ECTS credits, the total time load of the student corresponds to 90 hours.

Direct teaching:

  • 12 hours of lectures
  • 12 hours of seminars

Preparation:

  • 20 hours of self-study of professional literature
  • 26 hours of processing tasks and preparing for seminars

Seminar work and preparation for credit:

  • 20 hours
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

BARTOŇOVÁ, M. Styly učení a strategie individuální podpory – příklad využití u žáků s dyslexií. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.

BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., BOČKOVÁ, B., DOLEŽALOVÁ, L., KLENKOVÁ, J., PROCHÁZKOVÁ, L., PŘINOSILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2016. 27 s. ISBN 978-80-7315-255-0.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.,  BYTEŠNÍKOVÁ, I., GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support MeasuresforStudentswithSpecialEducationNeeds in MainstreamSchools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.

FELCMANOVÁ, L. A KOL. Metodika ke katalogu podpůrných opatření k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění.  Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4765-0 (elektronická verze), dostupné z  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn-metodika/flipviewerxpress.html.

MICHALÍK, J. a kol Metodika práce se žákem s vzácným onemocněním. Pardubice: Studio Press s.r.o. pro Společnost pro MPS, 2012. ISBN 978-80-86532-28-8

MICHALÍK,J., BASLEROVÁ,P., FELCMANOVÁ L. A KOL. Katalog podpůrných opatření:obecná část  pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4675-2 (elektronická verze), dostupné z http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf .

OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Elportál, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1.

VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M.. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5.

Teaching methods -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

The subject will be taught by face-to-face way, only in justified cases through MS Teams (the online way).

Syllabus -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

Legislative regulation of the provision of 1st support measures level

Legislative regulation of the provision of 2nd - 5th support measures level

Types of support measures and their division into levels according to the annex to Decree no. 27/2016

Catalogs of support measures

Recommendations from an examination in a school counseling facility for the purpose of determining support measures

Pupils support planning using 1st level support measures, educational support plan

Procedures for evaluating the effectiveness of the 1st level support measures

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (01.02.2023)

Creation of an educational support plan based on the case study of the selected pupil.

Attendance at least 80%.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html