SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice I. - OPBS3S106A
Title: Oborová praxe I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Barbora Bertlová
Co-requisite : OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S103A, OPBS3S104A, OPBS3S105A, OPBS3S107A
Is co-requisite for: OPBS3S103A, OPBS3S107A, OPBS3Q101A, OPBS3S102A, OPBS3S104A, OPBS3S105A
Is pre-requisite for: OPBS3S118A
Is interchangeable with: OKBS3S106A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Oborová praxe I je koncipována jako náslechová a má výrazný motivační charakter. Jejím cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Umožňuje studentům sledovat působení speciálních pedagogů v organizacích neziskového sektoru (státních i nestátních), v zařízeních sociálních služeb. Studenti mají možnost získat potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních metodách práce speciálního pedagoga v multidisciplinárním přístupu.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Povinná literatura:

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Oborová praxe I je organizována jako průběžná. Každý student se seznámí s konkrétním zařízením jako s organizací, získá základní představu o jeho fungování, aktivitách při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dostává příležitost uvažovat o pozorované realitě a porovnávat ji s vlastní dosavadní zkušeností. Osvojuje si funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. Portfolio oborové praxe). 

Do portfolia zaznamenává svá zjištění: údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení (neziskové organizace), výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga I.

Obsahové vymezení:

  1. založení portfolia odborné praxe;
  2. seznámení s vybraným pracovištěm; 
  3. náslechová praxe: plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga (fakultního učitele/mentora);
  4. chronologické zaznamenávání zjištěných dat do portfolia a jejich reflexe.

Studenti pracují s elektronickou podporou studia v Moodle.

Před zahájením praxí studenti absolvují kurz proškolení před pedagogickými praxemi v LMS Moodle.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na oborové praxí doložená odevzdáním podkladů pro tvorbu portfolia/deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html