SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Assistant - OPBP3S612B
Title: Asistent pedagoga
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP3S105A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)
Výuka v předmětu je zaměřena na profesi asistenta pedagoga, náplň práce asistentů, metody a formy uplatnění asistentů při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické vedení asistentů. Cílem předmětu je seznámit posluchače s profesí asistenta pedagoga a se správným nastavením asistentské práce v procesu podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvláštní důraz předmět klade na otázky osobní identity asistenta pedagoga, otázky spolupráce mezi asistentem pedagoga a učitelem a varianty fungování tohoto tandemu pedagogických pracovníků ve školních třídách. Studenti se seznámí se společenským kontextem práce asistentů pedagoga, jejich aktuálními pracovními podmínkami a s hodnocením jejich práce veřejností.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

HÁJKOVÁ Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. Vyd.1, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018, 118 s. ISBN 978-80-7603-009-1.

MARTIN, Andrew J., STRNADOVÁ, Iva; NĚMEC, Zbyněk;  HÁJKOVÁ ,Vanda; KVĚTOŇOVÁ, Lea.  Teacher assistants working with students with disability: the role of adaptability in enhancing their workplace wellbeing, International Journal of Inclusive Education [online] 2019, ISSN: 13603116,  Doi: 10.1080/13603116.2018.1563646

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

NĚMEC Zbyněk; HÁJKOVÁ Vanda; KVĚTOŇOVÁ Lea; STRNADOVA Iva. The role of teaching assistants in the education of students from ethnic minorities in the Czech Republic. ICERI2018  Proceedings, Seville: International Academyof Technology, Education and Development (IATED), 2018, p. 8407-8413, Doi: 10.21125/iceri.2018.0529

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: VerlagDashöfer, 2015. 77 stran. ISBN 978-80-87963-15-9.

UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7367-764-0.

WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. Double standards and firstprinciples: framingteachingassistant support forpupilswithspecialeducationneeds. EuropeanJournalofSpecialNeedsEducation. 4/2010, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

WEB: www.asistenpedagoga.cz

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.01.2024)

Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR a v zahraničí
2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy
3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti
4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině
5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga
6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení
7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na výuce (min. 70% účast na cvičeních) + absolvování závěrečného testu. Při neúspěchu v testu jsou možné až dva opravné pokusy. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html