SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of persons with behavioral disorders II. - OPBP1S157B
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP1S153A
Interchangeability : OBPS18027, OBPS18919
Annotation -
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)
Students will acquire theoretical and practical (excursions, participation in classes and selected activities) information and knowledge about methods of working with individuals with behavioral disorders. They will be introduced to the specifics of etopedic practice. Attention will be paid to ways of preventing inappropriate behavior of individuals with behavioral disorders in schools, similar to the method of intervention in the given area. Orientation in the applicable legislation related to this issue. Another content will be the characteristics of the current state of prisons in the Czech Republic. External and internal differentiation. Overview of existing prisons and detention facilities in the Czech Republic. Emphasis on incarceration and prison treatment programs. The importance of crisis departments, exit departments, specialized departments. Programs for convicted persons addicted to addictive substances and alternative measures - the nature of alternative punishments applied in the Czech Republic.
Literature -
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Literatura:

  1. BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: Učebnice pro studenty učitelství.Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  2. JEDLIČKA, Richard a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
  3. JEDLIČKA, Richard; FRANCLOVÁ, Marta; KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  4. JŮZL, Miloslav. Základy penologie a penitenciaristiky. Praha: UJAK, 2017. ISBN 978-80-7452-131-7.
  5. KALINA, Kamil a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN: 978-80-247-4331-8.
  6. MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, H. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí. Dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
  7. MIOVSKÝ, Michal a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  8. MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.ISBN: 80-210-2511-5.
  9. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  10. SMOLÍK, Arnošt; SVOBODA, Zdeněk a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
  11. SOCHŮREK, Jan. Kapitoly z penologie, 2. díl. Teorie a praxe zacházení s vězněnými. Liberec: Technická univerzita, 2007. ISBN 978-80-7372-204-3.
  12. ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
  13. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
  14. ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-391-9.

Legislativní a metodické zdroje:

  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů
  • Zákon č. 257/2000 Sb., o probační a mediační službě
  • Zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
  • Zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky
  • MŠMT ČR. Metodická doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Sylabus: 

  1. Historiografický exkurz oboru etopedie. Jednotlivé historické přístupy k péči o dítě porušující závažné sociální normy a jejich vývoj v zahraničí a v našich zemích tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou). Užití odměny a trestu v běžném edukačním a resocializačním procesu u těchto jedinců. Významné osobnosti oboru.  
  2. Společenský význam norem, pravidla a jejich význam pro saturaci základních psychických potřeb. Socializace jedince, periodizace osobnostního vývoje v kontextu vztahu normě, vývoj hodnotového systému dítěte. Periodizace morálního vývoje.
  3. Proces nápravné péče v oblasti poruchy chování. Pedagogický rozměr tohoto procesu. Metody etopedické práce a jejich mezioborový rozměr.
  4. Speciálně pedagogická diagnostika, návazná vyšetření, prognóza, pedagogická dokumentace, pedagogická činnost systémová, pedagogická činnost na úrovni dominantního problému, práce s etopedickým posudkem.
  5. Systém prevence ve školách a školských zařízeních. Školní poradenská pracoviště a školská poradenská zařízení. Postavení, činnost a význam školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, školního psychologa. Tvorba a obsah Minimálního preventivního programu (MPP).
  6. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže. Primární, sekundární a terciární prevence, specifika prevence ve školním prostředí. Vybrané rizikové chování u dětí a mládeže a možnosti jeho řešení ve školním prostředí - návykové látky, vandalismus, krádeže, sebepoškozování, domácí násilí.
  7. Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob. Tělesné týrání aktivní a pasivní povahy, psychické týrání, sexuální zneužívaní, zanedbanost a zanedbávání, syndrom CAN, zvláštní formy týrání a zneužívání, ohrožené skupiny obyvatel, ohlašování případů týrání, zneužívání a zanedbávání, možnosti nápravy a prevence. Výchovná opatření a opatření na ochranu dítěte. Zařízení sociálně právní ochrany.
  8. Rodina a její funkčnost, proces odebírání dítěte na podkladě screeningu a diagnostiky v oblasti dětí ohrožených poruchou chování. Úloha a možnosti sociálního odboru, soudu, školy a dalších institucí.
  9. Vymezení pojmů kriminalita a delikvence, rozdíl mezi nimi. Trestný čin (pojem a podstata trestného činu, třídění trestných činů, pojmové znaky trestného činu, protiprávnost a okolnosti vylučující protiprávnost). Trestní odpovědnost osob mladších 18 let. Poslání a organizační struktura Probační a mediační služby ČR. Alternativní tresty. Důvody existence alternativních trestů. Význam probačních a mediačních programů.
  10. Historie trestu a trestání. Pojetí trestu a trestání ve starověku, středověku a v dobách osvícenství. Penologické koncepce. Osobnostní charakteristiky delikventů, typologie delikventní subkultury. Specifika práce s odsouzenými. Negativní jevy ve vězení (prizonizace, institucionalizace, ideologizace). Současná trestní politika zaměřená na prosazování restorativních metod při uplatňování různých institutů trestního práva. Vnější a vnitřní diferenciace výkonu trestu odnětí svobody. Oblasti výchovného působení na odsouzené prostřednictvím programů zacházení. Specializovaná oddělení ve výkonu trestu odnětí svobody - jejich význam pro odsouzené.
  11. Specifika a rozdíly výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu trestu odnětí svobody. Zákon o výkonu vazby. Zvláštnosti v diferenciaci mladistvých odsouzených.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Written (oral) examination aimed on given literature and lectures.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html