SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of persons with behavioral disorders I. - OPBP1S153A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP1S148A
Interchangeability : OBPS18017, OBPS18909
Is pre-requisite for: OPBP1S154B, OPBP1S155B, OPBP1S159B, OPBP1S157B, OPBP1S158B, OPBP1S156B
Annotation -
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)
Students will gain a comprehensive overview of the biopsychosocial causes of behavioral disorders and the basic topics of etopedy as a special pedagogical discipline. The aim will be to define the basic concepts related to behavioral disorders, from a special pedagogical point of view (multifactorial approach and approach to behavioral disorders). The attention of individual meetings will be focused on the current state of institutional and protective education in the Czech Republic and on facilities for institutional and protective education in the Czech Republic (diagnostic institutes, children's homes with a school, educational institutions, children's homes). Students will also gain basic theoretical insight in the primary prevention of risk phenomena in the school environment. Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, social and legal protection bodies for children and their role in the system of education of a child with a diagnosed behavioral disorder. Last but not least, the topics will be individual educational and therapeutic approaches to people addicted to addictive substances. Bio-psycho-socio-spiritual model of addictive behavior. Outpatient and residential care system for addicts. Harm Reduction. Self-help organizations operating in the Czech Republic. The current drug scene in the Czech Republic.
Literature - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.02.2022)

Literatura:  

  1. Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.
  4. Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.
  5. Kalina, K. a kol. Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.
  6. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
  7. Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.
  8. Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.
  9. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.
  10. Slomek, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
  11. Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
  12. Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  13. Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
  14. Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000.
  15. Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  16. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
  17. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  18. Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (09.02.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Sylabus:

  1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
  2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
  3. Členění poruch chování a jejich klasifikace.
  4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
  5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
  6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  7. Náhradní rodinná péče.
  8. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  9. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  10. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
  11. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
  12. Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
  13. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
  14. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
  15. Význam svépomocných organizací.
  16. Substituční programy.
  17. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html