SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Surdopedy A - OPBO1S122A
Title: Surdopedie A
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: 27 / 27 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO1S110A, OPBO1S117A
Is pre-requisite for: OPBO1S126A, OPBO1S124A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (09.02.2022)
The aim of the course is to extend the knowledge acquired in the course Special Education of people with hearing impairment. Emphasis will be placed on the issue of cochlear implantation and subsequent rehabilitation and education in an inclusive environment. In addition, communication approaches and education in schools after hearing impairment including historical discourse. In the seminars, students will actively reflect on the major themes of the course, work with selected international studies and also learn about schools for the hearing impaired through visits.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

-         seminární práce 30 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná:

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [1. vyd.]. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-006-0.

KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

Doporučená:

DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8.

STRNADOVÁ, V.Hádej, co říkám, aneb, odezírání je nejisté umění. 2. dopl. vyd. Praha: Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel, 2001. 186 s. ISBN 80-903035-0-1.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsah:

1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, AdvancedBionics.

2. Uvedení do problematiky rehabilitace. Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání.Centra kochleárních implantací.

3. Raná péče, školská poradenská zařízení. Speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny.

4. Edukace dítěte se sluchovým postižením.Mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. Podpůrná opatření.

5. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace.

6. Nácvik odezírání, praktická cvičení jednotlivých fází odezírání.

7. Prstová abeceda, základní pravidla pro komunikaci, praktický nácvik komunikace pomocí obouruční prstové abecedy – nácvik vyjádření jmen blízkých osob prstovou abecedou.

8. Pomocné artikulační znaky – vymezení, popis jednotlivých znaků, praktický nácvik.

9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené v zahraničí.

10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené u nás.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (27.01.2024)

Předmět bude zakončen ústní zkouškou. Ke zkoušce může přistoupit jen ten student, který bude mít splněny a odprezentovány zadané úkoly v rámci seminářů a splněny průběžné testy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html