SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive pedagogy - ONSP18819
Title: Inklusivní pedagogika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Co-requisite : ONSP18812
Is interchangeable with: OKNSP18310
Annotation - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2013)
Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, vnímání osob s odlišností v podmínkách společenské exkluze a inkluze, paradigmatické změny v sociálních vědách a odpovídající změny v pedagogice,vývoj od segregace k inkluzi v oblasti edukace postižených a jejich přípravy na profesionální začlenění, vytváření příznivých podmínek pro proces vzdělávací inkluze, inkluzívní školní prostředí, inkluzívní opatření pro volný čas a seberealizaci osob s postižením, heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma, revize speciálně pedagogické diagnostiky, sociální konstrukce postižení, odlišnost individua a její společenská akceptovatelnost, revize pedagogické metodiky a didaktiky v kontextu vzdělávací inkluze.
Literature - Czech
Last update: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2014)

ALLPORT, G.W.O povaze předsudků. Prostor. 2004
HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7
ILLICH I: Odškolnění společnosti. Praha:SLON, 2001
KASÍKOVÁ, H.,STRAKOVÁ, J. ( eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011, ISBN  978-80-246-1911-8

KRATOCHVÍLOVÁ, J :Inkluzivní vzdělávání v české primární škole : teorie, praxe, výzkum. Brno: MU 2013, ISBN  978-80-210-6527-7

PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU 2013, ISBN  978-80-210-6344-0

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

V předmětu budou probírána a diskutována následující témata: 

 

Uvedení do problematiky inkluzivního vzdělávání:  videoprojekce, diskurz inkluzivní pedagogiky, zadání seminárního úkolu

Práce s heterogenitou třídy a pojetí diverzity žáků  v inkluzivním  vzdělávání, inkluzivní design výuky

Katalogy podpůrných opatření v novém systému podpory žáků v inkluzivní škole, legislativní úprava vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření    

Praktické možnosti aplikace formativního hodnocení, možnosti sebehodnocení chování žáků s ADHD, pedagogická diagnostika, hodnocení individuálního pokroku žáků   

Metakognitivní strategie, teorie učebních a kognitivních stylů  v inkluzivním vzdělávání, udělení zápočtů

Vybrané aspekty heterogenity třídy (zážitkové aktivity zaměřené  na porozumění individuálním potřebám a odlišnostem,  diferenciace cílů vzdělávání v kontextu každodenní výuky

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Ukončení předmětu je podmíněno písemnou zkouškou . Úspěšnost studenta musí být 85%. Možnost 2 oprav.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html