SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice - Continuous - OKNS2S106A
Title: Souvislá oborová speciálně pedagogická praxe II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 2 [weeks]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OKNS2S105A
Interchangeability : OPNS2S106A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.09.2021)
Pedagogická praxe připravuje studenta na vzdělávání a podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní základní a střední škole. Jejím cílem je vytvořit příležitosti pro propojení teoretických znalosti a dovedností s pedagogickým působením v praxi a pro nezbytnou změnu kvality vědomí studenta, konkrétně, více uvědomovaný přístup k sobě samému a k žákům se speciálně vzdělávacími potřebami. Student koná praxi ve vybrané nebo střední škole pod supervizí vyučujícího a určeného odborníka, který na daném pracovišti působí. Je veden k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích školy a učitelů v souvislosti s inkluzivním vzděláváním. Aplikuje v praxi znalosti a dovednosti získané ve výuce didakticky zaměřených předmětů. Hospituje u učitelů dle zvolených předmětů nebo třídy. Seznámí se s tvorbou individuálního vzdělávacího plánu, sleduje metody, které používá speciální pedagog při speciálněpedagogické diagnostice v rámci intervence v edukačním procesu. Pod vedením pedagoga připravuje a realizuje svou přímou pedagogickou činnost (vlastní výstupy), kterou pod odbornou supervizí reflektuje. O své pedagogické činnosti vede záznamy do portfolia. Součástí praxe je reflexe probíhající v procesu formativního hodnocení.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 44 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (29.09.2021)

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974.

BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol.  Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno 2016. ISBN 978-80-7315-255-0

BARTOŇOVÁ,M., VÍTKOVÁ, M et a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Brno 2007. ISBN 978-80-7315-140-9

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I.  Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7

HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777. 58

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

MULLER,O a kol. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. UP Olomouc 2001. ISBN 80-244-0231-9

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820.

Aktuální legislativní dokumenty (školský zákon, vyhlášky, RVP a ŠVP pro ZŠ, SŠ.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2023)

Studenti konají pedagogickou praxi v požadováném rozsahu podle studijního plánu na vybraných středních školách. Lze uskutečnit i na střední škole, ve které sami pracují. O své pedagogické činnosti vedou záznamy formou portfolia, které předloží k zápočtu. Zároveň předloží potvrzení školy o vykonání pedagogické praxe.

Před zahájením praxe absolvují elektronický kurz v Moodle "Proškolení studentů před pedagogickými praxemi". Osvědcení předloží k zápočtu.

Veškeré úkoly jsou odevzdávány prostřednictvím elektronické podpory studia v moodle.

Student se povinně zúčastní vstupního informačního semináře, kde obdrží podrobné instrukce k celému programu praxe.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html