SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of selected minorities - OKNS2S104A
Title: Problematika edukace vybraných minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS2S101A, OKNS2S102A
Interchangeability : OPNS2S104A
Is pre-requisite for: OKNS2S109A, OKNS2S108A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The subject is focused on education of pupils - foreigners, pupils with different mother tongue and pupils from ethnic (national) minorities in Czech schools, attention is also paid to diagnostics of educational needs of these pupils and to general support of multiculturalism in school environment.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je připravit studenty na pedagogickou práci v multikulturním a multietnickém prostředí.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2021)

Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. p. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3

Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. [Pupils with different mother tongue in Czech schools.] 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Tematické vymezení předmětu:
1.Žáci  - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin.
2.Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků.
3.Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy.
4.Metodika zapojení žáků z etnických menšin do sociálního kolektivu třídy a do vzdělávacích procesů.
5.Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech.
6.Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi.
7.Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration of seminar work, passing the exam (in case of failure, 2 corrective attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html