The subject is focused on progresses in the process of individualizing the learning and teaching pupils with special educational needs and prepares for creating individual educational plan as a document and guide for the implementation of support measures in cooperation with subject teachers, parents and pupil's assistants.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (08.02.2020)
Předmět připravuje studenty speciální pedagogiky v postupech individualizace procesu učení a vyučování žáků se SVP. Připravuje je na přípravu a zpracování IVP jako živého dokumentu a vodítka pro realizaci podpůrných opatřeních ve spolupráci s předmětovými pedagogy, rodiči a asistenty pedagoga.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
Descriptors -
Lessons will take place in the standard full-time form according to the schedule. Only in case of extraordinary circumstances would the lessons be implemented on the MS Teams platform.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
Výuka probíhá standardní prezenční formou dle rozvrhu. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
Course completion requirements -
Successful completion of the course is conditioned by elaboration of individual educational plan for selected child/pupil/student or individualization of the selected educational procedure for pupil with special educational needs.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (10.03.2021)
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno zpracováním individuálního vzdělávacího plánu pro vybrané dítě, žáka, studenta nebo zpracovat individualizaci vybraného edukačního postupu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Literature -
JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D H, c2009. ISBN 978-808-7295-007.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.
KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.
MERTIN, V. Individuální program: Praha: Portál,1993 ISBN 80-7178-032-4
VALIŚOVÁ,A., KASÍKOVÁ H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika, Praha:Grada, 2007. ISBN 987-80-247-1821-7
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými
poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1.
vyd. Praha: D H, c2009. ISBN 978-808-7295-007.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a
integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.
KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z.. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu
a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.
MERTIN, V. Individuální program: Praha: Portál,1993 ISBN 80-7178-032-4
VALIŚOVÁ,A., KASÍKOVÁ H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika, Praha:Grada, 2007. ISBN 987-80-247-1821-7
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)
Syllabus -
The course covers the following topics:
History of creating individual educational programs and plans.
Legislative regulations, pedagogical and special educational diagnostics.
The share of special educational centre and educational and psychological counselling in the reation of individual educational plans.
Methodology of individual educational plan creation, records of dealing with a pupil and pupil's legal representative.
Recommended structure of individual educational plan.
The basic terminology of the issue of individual educational plans for people with health disadvantages, principles for elaboration.
Examples of individual educational plans according to the type of school and their analysis, experience from the Czech republic and abroad.
Individualization and differentiation at school.
Individualization and differentiation of educational procedures during the lesson. Projects for individualization and differentiation.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (05.02.2022)
Předmět zahrnuje výuku následujících témat:
1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.
2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP.
4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným
zástupcem.
5. Doporučená struktura IVP.
6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné
osoby. Zásady pro vypracování (IVP).
7. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.Zkušenosti z České republiky i ze
zahraničí.
8. Individualizace a diferenciace ve škole.
9. Individualizace a diferenciace edukačních postupů při vyučování. Projekty k individualizaci a diferenciaci.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.02.2022)