SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Intellectual Disability - OKBS3S104A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Co-requisite : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S103A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Interchangeability : OPBS3S104A
Is co-requisite for: OKBS3S102A, OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S103A, OKBS3S105A
Is pre-requisite for: OKBS3S122A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (20.10.2022)
Studenti získají přehled o východiscích a principech speciálně-pedagogické ho působení podpory v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 106 hodin       

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (01.10.2023)

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

 VÁGNEROVÁ, K. (2016). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portal

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (01.10.2023)

Obsahové vymezení:

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Výskyt a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení, přijetí dítěte s MP rodinou.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategický dokument ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, svoboda klienta vers. odpovědnost poskytovatele.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace vybraného článku Úmluvy i právech osob se zdravotním postižením v kontextu života osob s mentálním postižením.

Zkouška - písemná formou testu. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html