SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - OKBS3S102A
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Co-requisite : OKBS3Q101A, OKBS3S103A, OKBS3S104A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Interchangeability : OPBS3S102A
Is co-requisite for: OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S104A, OKBS3S103A, OKBS3S105A
Is pre-requisite for: OKBS3S109A
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (10.02.2022)
Students will get acquainted with the field of pedagogy. They will learn about terminology, concepts, and current problems of pedagogical science. Students will learn about education from a historical point of view to the present. Students will find out what the new trends are. They will learn what the Czech education system looks like in the context of other countries. They will learn to search in the professional literature. Students will learn how inclusive pedagogy works in practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka 10 celkem
Přednášky: 10 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 7 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (14.09.2021)

Doporučená literatura (obecná)

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009.

GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004.

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997.

KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.

PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999.

JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52.

KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011.

Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000.

MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006.

POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (04.11.2021)

Tematické okruhy 

1. téma

  • Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd
  • Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání
  • Zdroje informací

2. téma

  • Základy inkluzivního vzdělávání - vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)
  • Pedagogičtí pracovníci a pojetí výchovy a vzdělávání v čase

3. téma

  • Kurikulum a kurikulární reforma

  • Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí,

  • Strategické dokumenty vzdělávací politiky

 

 

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)

Úvod do pedagogiky - student atestuje formou rozpravy ve skupině.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html