SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Observational and Assistant Teaching Practice with Seminar - OKB03N207A
Title: Pedagogická praxe hospitačně-asistenční se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Pre-requisite : OKB03N108A
Interchangeability : OPB03N207A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
Teaching practice is a continuation of the introductory practice. During the course, students complete a two-week teaching practice at the faculty's pre-school and reflect on their experience in a joint seminar. The aim of the internship is a deeper acquaintance with the kindergarten environment, especially with the work of the teacher and the activities of preschool children. The content of the internship has a hospitality level: observing and analyzing educational processes in the kindergarten, as well as a practical level: students perform assisting activities in the classroom under the guidance of the faculty teacher, interacting with the children. The course is linked in content with the theoretical course Theory and Didactics of Preschool Education I. Students therefore focus on the concrete implementation of selected topics in practice. Students continue to maintain a teaching portfolio. Topics. 4) Reflection of own pedagogical experience of practice in a faculty pre-school: interaction with individual children, with small/large group, preparation and implementation of micro-outcomes, interaction with other teachers in the classroom, with parents. 5) Reflection on the diversity of conditions, organization and own educational processes in individual faculty pre-schools. Requirement for students without experience in kindergarten as a teacher or teaching assistant: 2 weeks of continuous practice (min. 40 hours in total): 1 week 18.4.-22.4.2022 (2nd week in the block of the student's choice) in the FMŠ Requirement for students with experience in pre-school as a teacher or teaching assistant: 1 week of practice (min. 20 hours) in the time of the student's choice during the summer semester.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)
Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplň praxe má hospitační rovinu: pozorování a analyzování edukačních procesů v mateřské škole, tak rovinou praktickou: studenti vykonávají pod vedením fakultní učitelky asistenční činnosti ve třídě, vstupují do interakce s dětmi. Kurz je provázán obsahově s teoretickým kurzem Teorie a didaktika předškolní výchovy I. Studenti se proto zaměřují na konkrétní realizaci vybraných témat v praxi.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže: 2 ECTS (60 hodin práce)

  • praxe: minimálně 40 hodin u studentů bez pedagogické práce učitele/asistenta v MŠ
  • studium literatury a příprava na pedagogickou práci: 35 hodin dle toho, zda má student praxi či nikoli
  • reflektivní setkání: 5 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Metody výuky:

- praxe

- reflexe zkušenotí studentů

- video analýza

- skupinová diskuse

- práce v Moodle

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

Témata:

1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole

2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ.

3) Reflexe práce pedagoga s RVP PV v oblasti cílů, organizace a obsahu vzdělávání v prostředí mateřské školy.

4) Reflexe vlastní pedagogické zkušenosti z praxe ve fakultní mateřské škole: interakce s jednotlivými dětmi, s menší/větší skupinou, přípravy a realizace mikrovýstupů, interakce s dalšími pedagogy ve třídě, s rodiči.

5) Reflexe rozmanitosti podmínek, organizace i vlastních edukačních procesů v jednotlivých fakultních mateřských školách.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (30.01.2022)

Předmět bude zakončen na společném reflektivním setkání, na kterém budou studenti prezentovat dílčích úkolů stanovené během praxe a zpracované v portfoliích (pedagogické situace, úkol k cílům atd.). Místo a čas závěrečného reflektivního setkání bude upřesněn během semestru.

Podmínkou je aktivní účast na výuce, prezentace úkolů v rámci setkání a splnění úkolů v Moodle.

Dílčí úkoly:

- mapa sociální situovanosti dětí ve vybrané třídě praxe (zpracování ve dvojici)

- analýza pedagogické situace

- analýza a reflexe vlastních cílů ve vlastní naveržené a realizované vzdělávací činnosti

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)

Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8639 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html