|
|
|
||
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Cílem předmětu je prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy a uvedení do problematiky praxe předškolního vzdělávání. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a drobné asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole. Studenti plní úkoly zadané vedoucím praxe a fakultní učitelkou. Studenti si zakládají své pedagogické portfolio, které bude sloužit k dokumentaci jejich praxe, profesní profilace a růstu. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Cílem je prohloubení zájmu studujících o obor, uvedení do problematiky předškolního vzdělávání, seznámení se s prostředím, provozem a organizací vzdělávání v MŠ. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury, Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání atd.) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením provázejícího učitele na FMŠ v rámci týdne praxe u studentů, kteří nepracují v mateřské škole; zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu. Vyčíslení studijní zátěže: 30 h přímá výuka (plnění dílčích úkolů), 10 h příprava na výuku , 10 h samostudium literatury, 5 h příprava na reflektivní seminář; 35 h zpracování průběžných úkolů. Celkem 90 h. Studenti bez praxe plnící praxi společně se studenty prezenčního studia: A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu po celou dobu. Na základě vlastní přípravy si připraví vybranou činnost pro děti iniciující vstup studenta do interakce s dítětem (rozsah celkem 1 hodina za týden). B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním (ad hoc bez přípravy) 29 hodin C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
1. Aktivní účast na semináři a příprava úkolů na seminář (100% účast). 2. Odevzdání seminární práce do Moodle. 3. Založení pedagogického (profesního) portfolia v kvalitě odpovídající požadavkům vyučujícího. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1. OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9. SYSLOVÁ Z. a kol. Didaktika mateřské školy. 1.vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 s. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. Doporučená literatura: Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
Témata: Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8632. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
1) Student charakterizuje prostředí mateřské školy. Na záikladě vlastní zkušenosti i sdílených zkušeností komparuje různé podoby prostředí předškolního vzdělávání. Vlastní zkušenost analyzuje a porovná s teoretickými východisky záskanými z předmětu Úvod do pedagogiky a předškolní pedagogiky. 2) Student charakterizuje edukační procesy a jejich organizací ve vybrané mateřské škole. Formuluje shody a rozdíly na konkrétních příkladech ve výuce. 3) Student na základě pozorování konkrétní situace analyzuje aspekty práce učitelky a formuluje základní zásady výchovy a vzdělávání a náplň práce učitele MŠ. 4) Student realizuje pozorování pedagogických situací pomocí nabídnutých standardizovaných nástrojů. 5) Student funkčně navazuje základní interakci s dětmi v roli učitele (individuálně, ve skupině, v celé třídě). 6) Srovnání hodnotí na základě vlastní praxe a sdíle ných zkušeností mezi studenty ve výuce shody a rozdíly ve fungování vybraných fakultních mateřských škol. Reflektuje shodné a odlišné momenty pedagogické praxe. 7) Student hodnotí konkrétní příklady svého vstupu do vzdělávacích procesů v MŠ. 8) Student definuje svou úroveň kompetencí pomoci kompetenčního rámce (poskytnuto ve výuce) a vymezí konkrétní cíle pro svou další pedagogickou praxi. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|