SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Designing and Evaluation of School Curriculum - OB7215303
Title: Tvorba a evaluace školního kurikula
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01N1H0B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OB7215302
Annotation -
Last update: Mgr. Kristina Hořáková (29.03.2018)
The goal of the subject is aimed at discovering and analyzing step by step the formation of Education Programme at the kindergartens, and it also focuses at other connections associated with the inclusion and 2-year old children as amended by the Education Act. The subjects is aimed as well at the evalution and inovation of the Education Programme. The contents: - definition of the curriculum concept - development of the curriculum documents in the Czech Republic - school initial analysis before creating new curriculum document - the impact of various concepts concentring the curriculum form or shape - introduction into how to create Education Programme - education objectives within Education Programme - competencies - education content and its planning and schedulling - evaluation of the Education Programme in kindergartens.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (05.01.2019)

Cíl předmětu je orientován na postupné rozkrývání a analyzování tvorby školního vzdělávacího programu v MŠ a na další souvislosti spojené s inkluzí a dětmi 2letými dle znění nového školského zákona, dále na evaluaci a inovace ŠVP

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)

Literatura:

Povinná:

RVP PV, http://www.msmt.cz/file/39792/

Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola, Praha: Grada Publishing, 2016.

Havlínová, M., Vencálková, E. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole, Praha: Portál, 2000.

Fojtíková Zuzana: Analýza podmínek školy http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/341/ANALYZA-PODMINEK-SKOLY.html/.

Manuál pro tvorbu ŠVP pro PV

 

Další doporučená:

Průcha, J.,Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, Praha: Portál, 2003.

Walterová, E.: Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě, Brno:Masarykova univerzita, 1994.

Dvořák, D.: Od osnov ke standardům, Proměny kurikulární teorie a praxe, Praha: UK Praha – Pedagogická fakulta, 2012.

Pasch, M., Gardner, T.G. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem, Praha: Portál, 1998.

Belz, H., Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry, Praha: Portál, 2001.

Začít spolu – Mezinárodní program předškolní výchovy. Praha: Open Society Fund, 1995.

Janík T., Maňák J., Knecht P., Němec J.: Proměny kurikula současné české školy: vize a realita http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf .

Zuzana Bečvářová: Analýza SWOT a její praktické využití při tvorbě školního vzdělávacího programu, http://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/564/ANALYZA-SWOT-A-JEJI-PRAKTICKE-VYUZITI-PRI-ZPRACOVANI-SKOLNIHO-VZDELAVACIHO-PROGRAMU-SVP.html/ .

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.05.2019)

Obsah předmětu: - vymezení pojmu kurikulum – vývoj kurikulárních dokumentů v ČR - vstupní analýza školy před tvorbou nového kurikulárního dokumentu - vliv různých vzdělávacích koncepcí na podobu kurikula - úvod do tvorby ŠVP - vzdělávací cíle v ŠVP - kompetence - vzdělávací obsah a jeho plánování - evaluace ŠVP v MŠ.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kristina Hořáková (29.03.2018)

Classified Credit Assessment:

- taking active part which is to prove the proper understanding of the thems and their application

- creating a program of intergrated unit within the scope of several days

- reflecting Education Programme at a specific kindergarten

- presenting Education Programme reflection within a group. In case of time shortage please send in written electronic form within the credit week (or no later than one week after)

 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html