|
|
|
||
he course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts found in Czech and European preschools with children (Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, Reggio Emilia concept, Situationsansatz concept, Start together, Health support school etc.). Students will get acquainted with the basic principles, common and different elements of the given concepts. The course provides students with a basic orientation in their theoretical background, but also allows them to look into the current form of pre-school equipment that implements these concepts in practice (direct in-site training or video analysis of the pedagogical practice of the model).
Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Prezentace vybraného alternativního pedagogického směru – jeho hlavních charakteristik, zásad, pojetí dítěte, úloha pedagoga, specifika organizace výchovně vzdělávacího procesu. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
|
|
||
Gardošová,J. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, Portál, Praha, 2003 Havlínová,M., Vencálková,E.,Havlová,J.,Lacinová,I.,Petrasová,N.,Šprachtová,L. aj.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Portál,Praha, 2000 Kasper,T., Kasperová,D.: Dějiny pedagogiky, Grada Publishing, a.s., Praha, 2008 Montessori,M: Tajuplné dětství, nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha, 1998 Průcha J., Koťátková,S.: Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. Průcha,J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Portál, Praha, 2001 Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti, Marek Zeman, Brno, 1994 Rýdl,K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999 Rýdl,K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu, ISV, Praha, 2001 Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole, Gaudeamus, Hradec Králové, 1995 Váňová,R., Nejedlá,D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století), Pedagogická fakulta UK, Praha, 1995 Wenke,H., Rohrner,R.: Ať žije škola! Paido, Brno, 2000 Rohner,R.,Wenke,H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace, Paido, Brno, 2002 Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
|