SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology and Communication - B03107
Title: Zdravotnická psychologie a komunikace
Guaranteed by: Institute of Nursing Theory and Practice First Faculty of Medicine Charles University (11-00250)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/5, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.czvýuka 13.3.2021
Additional information: http://utpo.lf1.cuni.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Dita Svobodová, MHA, Ph.D.
Attributes: Nutriční terapeut-kombinovaná
Teoretický předmět
Interchangeability : B02260
Annotation - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (12.10.2018)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou a tématy spojenými se zdravím a nemocí. Informuje o psychologických aspektech nejrůznějších onemocnění/stavů, včetně subjektivních způsobů prožívání těchto stavů a nemoci, s důrazem na bio-psycho-sociální přístup k pacientovi/klientovi. Poskytuje studentovi elementární znalosti zdravotnické psychologie nezbytně nutné pro profesní růst studenta oboru nutriční terapie v profesionálního pomáhajícího. Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností a rozvoj psychosociálních kompetencí, jako předpokladu rozvoje profesionality nutričního terapeuta. Nácvik se zaměřuje na sebepoznání a poznávání druhých, porozumění vlastním prožitkům, využívání (sebe)-reflexe studentů, vytváření náhledu a nadhledu na způsoby sociálního chovaní, vede studenty k získání osobní zkušenosti. Praktická cvičení jsou založena na osobní prožitkové zkušenosti a současně umožňují integraci s teoretickými poznatky a vědomostmi.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (30.01.2020)
  •  Osvojení holistického přístupu ke klientovi a nemoci.
  • Poskytnutí základních vědomostí o změnách psychických funkcí a procesů pod vlivem onemocnění, změnách v prožívání a chování pacienta.

  • Vybavení studenta základními komunikačními dovednostmi a zvládnutí profesionálně efektivního chování a jednání v interakci  zdravotník-spolupracovník-klient/rodina.

  • Naučit studenty prakticky využívat a přijímat supervizi jako jednu z forem profesní podpory a růstu.

Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (07.05.2019)

Témata:

PACIENT A ZDRAVOTNÍK; PARTNERSKÉ A PATERNALISTICKÉ POJETÍ VZTAHU (dvě odlišné perspektivy a dvě odlišná východiska)

  • Zdravotnická psychologie – úvod
  • Definice zdraví a nemoci (WHO)
  • Osobní pohoda (well -being) a zdraví
  • Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince –„HealthRelatedQualityOfLife“ – HRQL
  • Nemoc jako náročná životní situace
  • Autoplastický obraz nemoci: Psychologická problematika prožívání dle druhu nemoci a léčby;

 

NEVERBÁLNÍ A PARAVERBÁLNÍ KOMUNIKACE

  • Oční kontakt; Mimika; Gestika; Haptika; Kinezika; Posturika; Proxemika; Teorie osobních zón a uspořádání prostoru
  • Paralingvistika  – extralingvistické projevy a prvky verbální komunikace
  • Ustálené konvenční neverbální prostředky, rituály

POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU POZOROVÁNÍ

  • Sociální percepce a chyby při posuzování/pozorování jiných osob
  • Aktivní naslouchání (neverbální paralingvistické a lingvistické projevy)
  • Emoční inteligence, sdělování citů a pocitů

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

  • Základní komunikační dovednosti
  • Druhy rozhovorů ve zdravotnictví (účel komunikace)
  • Anamnestický; informativní; poradenský; edukační, podpůrně-terapeutický (psychoterapeutický)
  • Zásady profesionálního chování – obecná doporučení pro komunikaci zdravotníka

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE, KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

  • Asertivní komunikace (práva, techniky - žádost o laskavost, uplatnění nároku, přijímání kritiky, schopnost říci ne bez pocitu viny, kompromis, vyjadřování pocitů, názorů, ventilování agresivity, sebeprezentace)
  • Komunikační styly zdravotníka
  • Mezilidské vztahy v prostředí zdravotní péče spolupráce a individuální odpovědnost zdravotníka, konflikty

POZNÁVÁNÍ OSOBNOSTI KLIENTA/KY METODOU ROZHOVORU

PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA A VERBÁLNÍKOMUNIKACE NUTRIČNÍHO TERAPEUTA VE SPECIFICKÝCH KONTEXTECH

  • Psychosociální problematika v ženském lékařství
  • Problematika nemocného dítěte
  • Stáří. Komunikace se seniorem
  • Thanatologie. Psychologické aspekty péče o umírající
  • Pacienti  se smyslovým postižením
  • Pacienti s poruchou řeči a fatickými poruchami
  • Nemocní s postižením pohybového aparátu
  • Pacienti se změnami intelektu
  • Nemocný s psychickými obtížemi

DUŠEVNÍ HYGIENA NT A PSYCHOLOGICKÉ NÁROKY V PRÁCI NT

Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (07.05.2019)

Povinná literatura:

1)    BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: NCO NZO. 2006. ISBN: 80-7013-439-9.

2)    BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-550-4.

3)    ČAKRT, M. Typologie osobnosti v medicíně: lékaři, sestry, pacienti. Praha: Management Press, 2017. ISBN 978-80-7261-496-7.

4)    HONZÁK, R. Psycho-somatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 9788074299124.

5)    JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál. 2008, ISBN: 978-80-7367-477-9.

6)    KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN: 80-7367-181-6.

7)    BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla. Jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Praha: Grada, 2013. 249 s. ISBN 978-80-247-4592-3.

8)    POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO. 2008. 2. Přepracované vydání. ISBN: 978-80-7013- 466-5.

9)    RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-2223-8.

10)  ROSENBERG, Marshall, B. Nenásilná komunikace - Řeč života. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210795.

11)  VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. 2006. ISBN: 80-247-1262-8.

12)  ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2016. ISBN: 9788027101566

  • Tematicky relevantní články z  odborných časopisů (včetně cizojazyčných).
  • Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací.
  • Právní předpisy.

 

Doporučená literatura:

 

1)    ANDRYSEK, O, et al. Mluv se mnou. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-257-5.

 

2)    BANKHOFER, H., HUBER, J., HEWSON, E.  30 způsobů jak se zbavit stresu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-2486-7.

 

3)    BAUER, J. Proč cítím to, co ty. (Intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů). Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5737-7.

 

4)    BAVELAS J. B., JACKSON, Don, D. A WATZLAWICK, P. Pragmatika lidské komunikace. Interakční vzorce, patologie, paradoxy.  Newton Books: ISBN 9788087325001.

 

5)    BERCKHANOVÁ, B. Komunikace bez zábran. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026200666.

 

6)    BRUCOVÁ, H. Učíme se psychoterapii. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-447-7.

 

7)    BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN: 9788024730080.

 

8)    ESTER, J. Krizová komunikace. Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Keypublishing, 2013. ISBN: 9788074181757.

 

9)    HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN: 80-7178-717-9.

 

10)  JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN ISBN9788024742953.

 

11)  KILINGEROVÁ, S. A. Síla slov. Naučte se používat slova ke svému prospěchu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5274-7.

 

12)  KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN: 80-247-0179-0.

 

13)  KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha:Portál. 2002. ISBN: 80-7178-774-4.

 

14)  KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání. Co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN: 978-80-262-0911-9.

 

15)  MEDLÍKOVÁ, O. Přesvědčivá prezentace. Praha: Grada. 2008. ISBN: 978-80-247-2278-8.

 

16)  MELLANOVÁ, A., ČECHOVÁ, V., ROZSYPALOVÁ, M. Speciální psychologie. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských oborů. 2014. ISBN: 978-80-7013-559-4.

 

17)  MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Prha: Portál, 2015. ISBN 9788026209157.

 

18)   NOVÁK, T. Asertivitou k sebedůvěře. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4737-577.

 

19)  PLEVOVÁ, I, SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.

 

20)  POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: GradaPublishing a.s., 2010. ISBN: 978-80-247-3271-8.

 

21)  PRAŠKO, J. PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8.

 

22)  PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. et al. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-3976-2.

 

23)  SLOWIK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. 

 

24)  STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-282-9.

 

25)  ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN: 9788024726243.

 

26)  ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.

 

27)  ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 143 s. ISBN 978-80-247-1740-1.

 

28)  ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi 2. Praha: Grada, 2005. ISBN 9788024708447. 

 

29)  VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073673871.

30)  WARW, B. Čeho před smrtí nejvíce litujeme. Jak nám život změní naši drazí, když umírají? Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0168-7.

 

Education plan -
Schedule by date
Day Date Description Teacher Files Note Hodnocení
Saturday09.03.2024Formy mezilidské komunikace. Složky komunikace. Druhy komunikace z hlediska mezilidských vztahů. Komunikační zóny. Komunikační dovednosti vzhledem ke zdravotnickému prostředí. Komunikační bariéry ve zdravotnickém prostředí. Sociální percepce a chyby při posuzování jiných osob. Zásady profesionálního chování. Mimořečové prostředky. Složky neverbální komunikace. Oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, proxemika. Důležitost nonverbální komunikace vzhledem k pacientovi/klientovi. Poznávání osobnosti pacienta/pacientky metodou pozorování. Zásady při pozorování. Komunikace s handicapovanými pacienty. Složky komunikace pro vytváření vztahů. Osobní dovednosti při komunikaci. Aktivní naslouchání. Informace a jejich vnímání. Selekce a redukce informací. Poznávání osobnosti metodou rozhovoru. Druhy rozhovorů ve zdravotnictví. Paralingvistika. Emoční inteligence. Rituály. Asertivita. Mgr. Miluše KulhaváDopolední výukový blok.
Saturday09.03.2024Definice zdraví a nemoci. Pacient a zdravotník - pojetí vztahu. Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince. Žebříček hodnot v době nemoci - jeho změny. Nemoc jako náročná životní situace. Autoplastický obraz nemoci. Techniky vyrovnávání se s nemocí jako náročnou životní situací. Poměr k nemoci. Fáze prožívání nemoci. Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Vyrovnávání se se smrtí, ztrátou. Změny psychiky pod vlivem onemocnění - strach, úzkost, pocity méněcennosti, sugestibilita, vztahovačnost, přecitlivělost, adaptační potíže, sociální faktory, psychická regrese, pozitivní zpětná vazba. Prevence syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. Psychohygiena zdravotníků. Relaxační techniky. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední výukový blok.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html