SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology and communication - B02260
Title: Zdravotnická psychologie a komunikace
Guaranteed by: Institute of Nursing Theory and Practice First Faculty of Medicine Charles University (11-00250)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/5, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Mgr. Jana Heczková, Ph.D. + Mgr. Miluše Kulhavá
Additional information: http://utpo.lf1.cuni.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Šárka Dynáková, Ph.D.
Attributes: Nutriční terapeut-kombinovaná
Teoretický předmět
Is interchangeable with: B03107
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou problematikou a tématy spojenými se zdravím a nemocí. Informuje o psychologických aspektech nejrůznějších onemocnění/stavů, včetně subjektivních způsobů prožívání těchto stavů a nemoci, s důrazem na bio-psycho-sociální přístup k pacientovi/klientovi. Poskytuje studentovi elementární znalosti zdravotnické psychologie nezbytně nutné pro profesní růst studenta oboru nutriční terapie v profesionálního pomáhajícího. Cvičení jsou zaměřena na nácvik dílčích komunikačních dovedností a rozvoj psychosociálních kompetencí, jako předpokladu rozvoje profesionality nutričního terapeuta. Nácvik se zaměřuje na sebepoznání a poznávání druhých, porozumění vlastním prožitkům, využívání (sebe)-reflexe studentů, vytváření náhledu a nadhledu na způsoby sociálního chovaní, vede studenty k získání osobní zkušenosti. Praktická cvičení jsou založena na osobní prožitkové zkušenosti a současně umožňují integraci s teoretickými poznatky a vědomostmi.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)

 

  • Osvojení holistického přístupu ke klientovi a nemoci.

  • Poskytnutí základních vědomostí o změnách psychických funkcí a procesů pod vlivem onemocnění, změnách v prožívání a chování pacienta.

  • Vybavení studenta základními komunikačními dovednostmi a zvládnutí profesionálně efektivního chování a jednání v interakci  zdravotník-spolupracovník-klient/rodina.

  • Naučit studenty prakticky využívat a přijímat supervizi jako jednu z forem profesní podpory a růstu.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)

 

SYLABUS

  • Zdravotnická psychologie - úvod.

  • Zdravotník - nemocný - rodina.

  • Autoplastický obraz nemoci.

  • Nemoc jako náročná životní situace, maladaptivní formy chování.

  • Psychologická problematika prožívání dle druhu nemoci a léčby.

  • Pohled na komunikaci z hlediska psychologických teorií osobnosti. Využití asertivity ve zdravotnické praxi.

  • Neverbální komunikace.

  • Verbální komunikace, komunikační dovednosti, komunikační bariéry.

  • Interakce a komunikace v týmu, interprofesní komunikace. Nepříznivé psychické a sociálně komunikační jevy a možnosti jejich zvládání. Komunikace s institucemi, (osobní) prezentace.

  • Poznávání osobnosti nemocného metodou  rozhovoru a pozorování. Rozhovor zaměřený na řešení (SFA, Steve de Shazer).

  • Adaptace na náročnost profese, syndrom vyhoření, relaxační metody.

  • Supervize a jiné formy profesionální podpory a jejich význam pro zdravotníky/nutriční terapeuty.Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Psychosociální problematika v ženském lékařství. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
    Problematika nemocného dítěte. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Stáří. Komunikace se seniorem. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Thanatologie. Psychologické aspekty péče o umírající. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.
    Pacienti  se smyslovým postižením. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Pacienti s poruchou řeči a fatickými poruchami. Nemocní s postižením pohybového aparátu. Pacienti se změnami intelektu. (Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Nemocný s psychickými obtížemi. Supervize -Modelové/kasuistické situace (z praxe) studentů pro zvládnutí aplikace tématu do klinické praxe.

  • Zakončení semestru-Zápočet.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)

ZÁKLADNÍ LITERATURA:

HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202. ISBN: 80-7178-717-9.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN: 80-7367-181-6.

MELLANOVÁ, A., ČECHOVÁ, V., ROZSYPALOVÁ, M. Speciální psychologie. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských oborů. 2014. 140 s. ISBN: 978-80-7013-559-4. ISBN: 978-80-7013-559-4.

POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO. 2008. ISBN: 978-80-7013- 466-5.

VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada. 2006. ISBN: 80-247-1262-8.

ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada. 2007. ISBN: 978-80-247-2068-5.

ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada. 2011. ISBN: 978-80-247.

Tematicky relevantní články z  odborných časopisů (včetně cizojazyčných).

Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací.

Právní předpisy.


DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA:

BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: NCO NZO. 2006. ISBN: 80-7013-439-9.

BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-550-4.

BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. H&H,Praha 1992. ISBN: 80-85467-43-7.

DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN: 80-7169-988-8.

GOLDMAN, R.;CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce. UP OLOMOUC: 2004. ISBN: 80-244 -0907-0.

HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Galén 1997. ISBN: 80-85824-60-4.

JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál. 2008, ISBN: 978-80-7367-477-9.

KRISTOVÁ, J. Komunikácia v ošetrovatelstve. Martin: Osveta. 2009. ISBN: 80-8063-160-3.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN: 80-247-0179-0.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha:Portál. 2002. ISBN: 80-7178-774-4.

KÜBLER-ROSSOVÁ, E. O smrti a umírání. Turnov: Arica, 1993. ISBN: 80-900134-6-5.

KÜBLER-ROSSOVÁ, E. Odpovědi a otázky o smrti a umírání. Praha: EM Refelx, 1995.

LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-247-1784-5.

MEDLÍKOVÁ, O. Přesvědčivá prezentace. Praha: Grada. 2008.1.vyd. s. 144. ISBN: 978-80-247-2278-8.

MEDLÍKOVÁ, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s. ISBN 80-86423-11-5.

MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN: 80-247-0650-4.

PLAŇAVA. I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-0858-2.

PLEVOVÁ, I, SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.

POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008. 100 s. ISBN 978-80-7013-466-5.

POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. První vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. 160 s. ISBN: 978-80-247-3271-8.

RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. 304 s. ISBN: 978-80-247-2223-8.

VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. vydání. Praha: Portál, 2003. 400 s. ISBN: 80-7178-740-X.

ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.

ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 195 s. ISBN: 9788024726243.

ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 143 s. ISBN 978-80-247-1740-1.

VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, M. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

WATZLAWICK, P., BAVELAS J. B., JACKSOND. D. Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace 1999, ISBN 80-86088-04-9.




 

 

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)

METODY A FORMY VÝUKY

  • Verbální - diskuse, interaktivní přednáška, individuální a týmová prezentace;

  • Participativní - skupinová/týmová práce, brainstorming, workshop;

  • Sebezkušenostní a zážitkové techniky, nácvik, hraní rolí, modelové situace, případové studie (event. práce s video-audionáhrávkou);

  • Případová, skupinová supervize (supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých studentů - průběžně); Část supervizní bude probíhat ve skupině s max. 12 účastníky, je zaměřená na podporu studenta, práci s reálnými tématy z klinické praxe studenta s důrazem na sebereflexi v roli pomáhajícího profesionála/nutričního terapeuta při poskytování zdravotní péče.

  • Kolokvium.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (07.11.2016)

ZAKONČENÍ SEMESTRU:

zápočet, ústní zkouška

  • Podmínky pro udělení zápočtu: 80% aktivní účast studenta na výuce (přednáškách a cvičeních). Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia /individuální práce (analýzu určité situace k vybrané problematice a tématu zdravotnické psychologie a komunikace z klinické praxe nutričního terapeuta dle instrukcí vyučujícího/informace studentům předány v úvodu výuky).

  • Podmínky pro složení zkoušky: Ústní prezentace tématu ve skupině v den konání kolokvia. Student se aktivně se účastní diskuse k tématu v rámci kolokvia na základě znalosti všech tematických celků.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html