The course combines approaches to subject didactics modified for gallery education with an art-historical view of fine arts. It aims at an open understanding of the multiple functions of the image or artifact in contemporary culture and its thematization in a didactic project, supported by conceptual analysis and links to the requirements of the Framework Educational Programs in Art and Culture and in the development of visual literacy. The output of the course is the creation of a group design of an educational project, enabling the mediation of a work of art to an audience of different ages and interests. Individual elements of the project are scenarios of educational activities and editing of educational materials.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Kurs kombinuje přístupy oborové didaktiky modifikované pro galerijní edukaci s uměleckohistorickým náhledem na výtvarné umění. Směřuje k otevřenému chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a k jeho tematizaci v didaktickém projektu, podpořeném konceptovou analýzou a vazbami na požadavky Rámcových vzdělávacích programů v oblasti Umění a kultura a v rozvíjení vizuální gramotnosti. Výstupem kursu je vytvoření skupinového návrhu vzdělávacího projektu, umožňujícího zprostředkování uměleckého díla publiku různého věku a zájmů. Individuálními prvky projektu jsou scénáře výchovně vzdělávacích aktivit a editace edukačních materiálů.
Last update: Straková Hana, Ing. (06.09.2019)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut
Samostudium literatury (za semestr): 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce: 7 hodin
Příprava na zápočet: 7 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 16 hodin
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.06.2021)
Course completion requirements - Czech
Zápočet, zkouška Prezentace dvou typů portfolia: 1. didaktické - portfolio didaktických projektů navrhovaných i realizovaných (Zk); 2. uměnovědné - prezentace použití komparativních přístupů v oblasti dějin umění (Z)
Last update: Straková Hana, Ing. (30.09.2019)
Literature - Czech
BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, 2. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-69-9. ISBN 978-80-7476-019-8. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyesof a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 . FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. Dostupné na KVV PedF UK KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace).
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).