|
|
|
||
The aim of the course is to share the experience of theoretical knowledge and skills acquired in the teaching of professional subjects with personal experience gained by students during field practice in the environment of selected schools, educational institutions and social services. In the field placement course, which has a strong motivational character, students get acquainted with specific facilities in order to get an idea of their activities and the activities of special educators in supporting clients (clients with disabilities, pupils with special educational needs, etc.). According to the instructions of the practice supervisor, they observe the reality, perform assigned tasks, make entries in the Professional Practice Portfolio. Reflective seminars create a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. The findings recorded in the Portfolio (data on the legislative anchorage and activities of the institution, results of own observation, records of interviews with special educators working there, etc.) are reflected upon under the supervision of the teacher.
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující si na základě pozorování rozvine své kompetence speciálního pedagoga v zařízeních sociálních služeb a získá tak potřebnou orientaci v diagnostických a intervenčních v přístupech práce speciálního pedagoga Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 16 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · plnění průběžných reflektivních úkolů 54 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7. KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
Doporučená literatura DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8. SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82. ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku pedagogické praxe do prostředí Moodle Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi. Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení. Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích. Shrnující reflexe oborové praxe I. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující si na základě pozorování osvojí základní dovednosti a prohloubí zkušenosti z práce speciálního pedagoga v sociálních službách. Identifikuje činnost a působení speciálního pedagoga Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|