|
|
|
||
Lecture combined with a seminar: Subject of special didactics of reading lessons as a branch, relation to other sciences, esp. to the theory of reception and the theory of children´s reading, methods of specialized work. Reading lessons as a communicative and esthetical educational process, its´ agents, relation of the literature for children and scholar reading lessons, contents and aims of the primary-school reading lessons at 1st degree of primary school. Pubescent´s reading, its´development and cultivation, aspects of reading. Curriculum structure, parts of the curriculum, relation to the language education part in Czech language and literature. Singularities of didactics principles in reading lessons. Methods preferred at primary school, method of motivation and didactics interpretation of the text, creative methods of operation with the text - issue of genre transformation, methodology of expressive reading and recitation.
Communicative approach of reading lessons at 1st degree of primary school, alternative curricula of reading lessons at 1st degree of primary school, definition of curricula in the reading-books, criteria of evaluation of reading-books. Aspects of reading, methodology of reading, interpretation of the text of early readers, work with poetic lyric text, work with story-telling text, work with illustration. Methodology of genre transformation - dramatizing, telling in epic, lyrics as a visual composition. Expressive reading - function, methodology.
Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2010)
|
|
||
Požadavky k atestaci: - četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby Počet pokusů o zápočet: 3 Last update: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
|
|
||
Bude podávána v semináři a na speciální webové stránce skupiny. Každý účastník bude zároveň zkoumat literaturu pro děti na pultech knihkupectví tak, aby měl skutečný přehled o dnešní četbě (žádná Honzíkova cesta, Němý Bobeš ani Malý princ...)
Obnovený seznam literatury s funkčními linky, 6/2020 SIS k Literární výchova a čtení na 1. stupni, Ondřej Hausenblas Studijní literatury: HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM) KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/ KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.05.2020)
|
|
||
Práce v semináři bude využívat jak přímé účasti v setkáních, tak aktivit mezi nimi během 14 dnů. K tomu bude využíván e-mail a sítě. Produkty práce, reflexe, zápisky budou sdíleny po síti. V přípraváích hodin budete hojně využívat metod, kterým jste se naučili předtím, zejména aktivizujících metod pedagogického konstruktivismu. Mnohým se naučíte na místě tak, abyste jich ihned používali. Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2014)
|
|
||
Sylabus: Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka Last update: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
|