SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Contemporary Empirical Researches in Czech Republic - JSB132
Title: Současné empirické výzkumy v ČR
Guaranteed by: Department of Sociology (23-KS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: 8
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: http://Přednášející je vždy uveden u příslušné přednášky.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Teacher(s): Mgr. Jarmila Pilecká
doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Pre-requisite : JSB529
Is incompatible with: JSB131
Files Comments Added by
download 02_Trachtova_plytvani_potravinami_JSB131_2024.pdf 02_prednaska_plytvani_potravinami_Trachtova Mgr. Jarmila Pilecká
download 10_Fiser_vliv_masmedii_CR_v01.pptx Mgr. Jarmila Pilecká
Annotation - Czech
Přednášející je vždy uveden u příslušné přednášky.
Garant předmětu: doc. Milan Tuček
Kontakt na Median: jarmila.trachtova@median.cz
místo: U Kříže 8, Praha 5 – Jinonice, učebna b103b, přednášky Medianu budou probíhat prezenčně v Jinonicích s výjimkou přednášek 4, 5 a 8, ty budou probíhat distančně prostřednictvím aplikace Zoom (linky budou vždy předem zaslány emailem).

čas: 14:00-15:20

Termín: ZS 2024-2025

první přednáška bude prezenční
Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je seznámení posluchačů s aktuálními postupy ve výzkumu veřejného mínění a médií. V sérii deseti přednášek budou studenti seznámeni nejen s metodami a technikami, které jsou v rámci výzkumné praxe využívány, ale uvidí tyto nástroje zasazeny do kontextu výzkumů, které agentura MEDIAN řeší. 

 

Kurz se zaměří jak na moderní postupy ve výzkumu, tak na využívané analýzy. Studenti budou aktivně zapojeni do výuky, aby znalosti prakticky využívali.

 

Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou pro ukončení kurzu je napsání závěrečné práce – position paper.

Konkrétní témata prací a podrobnější zadání budou studentům zaslána emailem v průběhu semestru a budou také vyvěšena v ISu. 

 

Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Literature - Czech

Vyplyne vždy z přednášky.

Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Teaching methods - Czech

Výuka probíhá formou spojených přednášek, které se uskuteční jednou týdně. Studenti budou aktivně zapojeni do průběhu přednášky.

Prezentace z přednášek a další základní informace s Vámi budeme sdílet přímo ve studijním systému či vám je rovnou zašleme emailem.  

 

Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
Syllabus - Czech

1.      30. 09. Úvodní informace ke kurzu – představení přednášejících

Výzkumy sociální struktury, stratifikace a mobility – Milan Tuček

 

2.      7. 10. - Milan Tuček

 

3.      14. 10. Vliv masmédií na českou společnost – Josef Fišer - „Média nám neříkají, co si máme myslet, ale úspěšně nám vnucují, o čem máme přemýšlet.“ (Cohen, 1963). Přednáška se zaměří na uvedení studentů do jedné z klíčových teorií výzkumu médií -  Agenda-setting I. a II. stupně, která vymezuje interakci médií a veřejného mínění. Zde jsou média chápána jako mechanismus, který má schopnost nastolovat veřejně důležitá témata – tedy nastolovat agendu. Druhý stupeň teorie potom míří k vlivu na to, jak bude příjemce o nastolených tématech přemýšlet. Přednáška se tematicky dotkne i témat jako je priming a gatekeeping

 

4.      21.10. ONLINE - Plýtvání potravinami jako téma sociálně-vědního výzkumu Jarmila Trachtová

Kolik se vyhodí potravin a kde nejvíce? Jak lze k měření vyhazování potravin přistupovat? Podíváme se na aktuální výzkumy v ČR a zahraničí na toto téma a shrneme si možné přístupy, jejich limity a výstupy. Jedním z komunikovaných výzkumů bude i projekt RedPot, který se zaměřuje na vyhazování potravin ve veřejném stravování.

 

5.      4.11. ONLINE Špecifiká zberu dát metódou exit poll - Michal Mislovič

Realizácia zberu dát vo volebný deň pred volebnými miestnosťami – Exit Poll. Stručný úvod do problematiky Exit Pollu – vznik, vývoj, deficity. Prípadová štúdia realizácie Exit Pollu na Slovensku v rokoch 2020 a 2023 – podrobné rozobratie kľúčových faktorov ako sú zber dát, výber lokalít a spracovanie dát. Deficity Exit Pollu v podmienkach Slovenskej republiky, ich príčiny a možné riešenia.

 

6.      11.11. – Vyzkum trhu a veřejného mínění v kostce – host STEM/MARK Jan Tuček

Jak probíhá reálný výzkum - brief, prohřešky, na co (si) dát pozor, ukázky zajímavých výzkumů (nevěřili byste, co všechno se dá zkoumat!…). Respondent = sůl nad zlato; kdo dnes odpovídá na výzkumy, role on-line panelů. Existují ještě tazatelé? Úskalí velkých sociologických (případě mezinárodních) výzkumů (střet akademických představ a teorií s praxí. Přednáška se více než na teorii a metodologii soustředí na současnou praxi, komunikaci mezi výzkumnou agenturou a zadavatelem výzkumu, na roli výzkumu v poznání a rozvoji společnosti.

 

7.      18. 11. – Akademické mezinárodní projekty (ISSP, EVS,…) - Milan Tuček

 

8.      25.11. ONLINE Skúmanie volebnej podpory na Slovensku - Michal Mislovič

Zameranie sa na rozdiely dvoch využívatých metód skúmania podpory volebné preferencie / volebný model vo vzťahu k upynulým volbám do NR SR. V súvislosti s tým rozobranie výsledkov volieb, rozhodovanie sa voličov v posledných dňoch, prelivy voličov, vývoj trendov v podpore strán, analýza elektorátov strán.

 

9.      2.12. Funguje reklama? Jak změřit její efektivitu? – Jakub Mikulka

V přednášce budou představeny možností měření médií obecně. Dále se budeme věnovat významu reklamy ve společnosti, tomu, jak měřit dosah reklamy a její efektivitu. Uvidíme, zda a jak lze využít panelová šetření podobně, jako se využívají v politických výzkumech, i při vyhodnocování efektivity reklamy. Tento přístup porovnáme s dalšími možnostmi měření reklamy.

 

10.   9.12. Pohled na českého spotřebitele (MML-TGI a na co se používá) a přehled používaných segmentací a typologií – Vladimír Kožíšek 

Představení unikátního, komplexního a dlouhodobého datového zdroje k analýze české (slovenské) populace. Robustní výzkum s ročním vzorkem 15.000 respondentů umožňuje nespočet vhledů na životní styl, hodnoty, spotřební i mediální chování. Součástí práce s daty je pak i analýza cílových skupin, jejich rozdělení do segmentů v populaci. Ukážeme si příklady různých segmentací a typologií, které mohou být nad daty MML-TGI zkonstruovány.

 

11.   16.12. Mediální plánování, optimalizace reklamních investic, SW nástroje – Richard Beneš

V přednášce se studenti seznámí s principy přípravy mediálních plánů a strategií, jakým způsobem se v praxi využívají mediální měny pro plánování a optimalizaci vynaložených investic do reklamních kampaní. Nedílnou součástí bude i praktická ukázka softwarových nástrojů používaných v procesu plánování. Závěrem se blíže podíváme na aktuální trendy a blízkou budoucnost v přípravě mediálních kampaní.

 

Last update: Pilecká Jarmila, Mgr. (30.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html