Předmět seznamuje studující s teoretickými a metodlogickými východisky výzkumu na poli studia jazykových schopností a gramotnosti. Seznamuje studující s aktuálními přístupy v současném výzkumu jazyka a
gramotnosti a to s důrazem na psycholingvistické a vývojové perspektivy a trendy v mezinárodním výzkumu. Předmětu je velmi vhodnou oporu studujících pro přípravu projektu diplomové práce nebo ve fázi zpracování diplomové práce v oblasti studa a gramotnosti. Zároveň ale může velmi dobře sloužit jako strukturovaná opora pro studující se zájmem o psychodiagnostiku jazykových schopností a gramotnosti.
V jednotlivých ročnících, kdy je kurz vypisován, může docházet k aktualizaci procesů a postupů, kterými studující ve výuce prochází a to tak, aby zejména semestrální úkol studujících odrážel živá a vyučujícími kurzu aktuálně rozvíjené projekty na poli studia jazyka a gramotnosti. vede
studenta k identifikaci konkrétního problému/tématu pro zpracování vlastního návrhu výzkumu.
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
Literature - Czech
Povinná:
Smolík, F. Seidlová Málková, G.. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku.. Praha: Grada, 2014, s. ISBN 978-80-247-4240-3.
Last update: Prikrylová Katarína, Mgr. (03.12.2023)
Teaching methods - Czech
Předmět je vyučován jako série seminárních setkání i praktických cvičení realizovaných ve třídě i ve výzkumném terénu.
V průběhu semestru se studující postupně seznámí s jednotlivými rovinami popisu jazykových (fonologických) a řečových schopností a v rámci praktických cvičení si vyzkouší metody zjišťování jejich rozsahu a kvality.
Literatura (doporučená): SNOWLING, M. J., HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly. ISBN 1405168110. BRUNSWICK, N., McDOUGALL, S., de MORNAY DAVIES, P. (Eds.). (2012). Reading and dyslexia in different orthographies. Psychology Press. Vybrané kapitoly. ISBN 0415651336. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.
Doporučená literatura: SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, 2012, 23(5). s. 678-686. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P., RICHTEROVÁ, E. (2015). Porozumění čtenému III. - Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. 234 s. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. (2013). Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 24(9). str. 1398-1407. McBRIDE, C. (2019). Coping with Dyslexia, Dysgraphia and ADHD: A Global Perspective. Routledge. KUČERA, M., VIKTOROVÁ, I. (1998). Čtení/psaní v první třídě. In: Pražská skupina školní etnografie (Ed.). První třída (s. 61-168). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/tridy/1/kuc.pdf.
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
Requirements to the exam - Czech
Studující prokazují v průběhu semestru aktivní účast v seminárních blocích výuky a průběžně plní zadané úkoly (praktická cvičení v terénu).
Ke zkoušce se připravují s oporou předepsané literatury
Harmonogram výuky v aktuálním semestru viz studijní opory v Moodle.
Požadavky k ukončení předmětu v LS 2025:
Splnění dvou terénních praktik doplněných o dva elktronciké datové výstupy a to do termínu - 31.5.2025
Orientační rozložení zátěže studujících v předmětu podle kreditového ohodnocení předmětu:
Předmět je oceňovín až 3 kredity,což odpovídá cca 75-90 hodin práce studujících. Celkovou hodinovou dotaci v předmětu dále rozlišujeme takto:
26 hodin práce v přímé výuce ve třídě (alokováno v rozvrhu)
25 hodin práce k tématu fonologických jazykových schopností naplněných: 1.) sběrem dat s oporou psychodiagnostického testu ve výzkumném terénu, v prostředí mateřských škol ( či v místě, kde se vyskytují děti předškolního věku); 2) zpracováním výsledků šetření ve školách; 3) transkripce výsledků sběru dat do elktronické podoby
25 hodin práce na tématu narativní schopnosti - transkripce narativních vzorků nebo jejich kontrola, hodnocení narativních vzorků - makrostruktura příběhu (kognitivné vyspělost a souvislot s jazykovou vyspělostí)
Výstupy (předpoklad pro přípuštění ke zkoušce)
excelovská matice s údaji o výkonech dětí z mateřských škol, které pracovaly s vybraných testem orientvačního posouzení vývoje fonologických dovedností - každý studující cca 15-20 individuálních profilů dítěte
excelovská matice s vyhodnocením narativních vzorků - každý student 5-10 vzorků (upřesním podle počtu studentů)
Zkouška:
3 termíny ve zkouškovém období ze dvou témat: Fonologické a narativní schopnosti.
Literatura
Nováková Schöffelová, M., & Leciánová, N. (2024). Porozumění (obrázkovým) příběhům jako součást vývoje narativních schopností dětí předškolního věku. Ceskoslovenska Psychologie, 68(5), 470-482.https://doi.org/10.51561/cspsych.68.5.470
Nováková Schöffelová, M., Saicová Římalová, L., Mikulajová, M., & Homolková, K. (2023). The Czech version of MAIN: adaptation, revision, pilot data from typically-developing and hearing-impaired children, and future steps. Zas Papers In Linguistics, (65), 7-21. https://doi.org/https://doi.org/10.21248/zaspil.65.2023.615
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
Syllabus - Czech
Témata (LS 2025):
Úvod: Studium jazyka a gramotnosti v psycholingvistické vývojové perspektivě – vývoj tématu a významná
teoretická východiska, představení východisek pro studium problematiky.
blok "Narativní schopnosti"
Narativní schopnosti a jejich pozice v kontextu studia kontextu jazykových schopností,
Typické postupy pro zjišťování úrovně narativních schopností
MAIN jako příklad mezinárodně uznávaného přístupu k diagnostice narativních schopností
Principy transkripce narativních vzorků získaných pomocí MAIN
Možnost využití AI proi zpracování transcriptů, praktický nácvik transkripce
Blok "Fonologické schopnosti"
Fonologick,é schopnosti a fonologické procesy a jejich pozice v konstextu studia vývoje jazykových schopností
Fonologické a fonematické uvědomování (FU) jako spolehlivé indikátory přiropavenosti dítěte na osvojování gramotnosti
Principy a postupy obvykle užívané ve vývojově psychologickém výzkumu k posuzování úrovně fonoogických schopností
Test orientačního posouzení fonologického uvědomování jako příklad psychodiagnostického testu k určení úrovně rozvoje FU v předšěkolním věku
principy administrace a zpracování testů jazykových, zejména fonologických schopností
Postupy pro transkripci dat záskaných v kontextu diagnsotického procesu FU
Harmonogram výuky v LS - vi studijní opory v Moodle : https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=185458
Last update: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2025)