SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Epistemology of science - YMGS202
Title: Epistemologie vědy (kombinovaná forma)
Guaranteed by: Programme Gender Studies (24-KGS)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:written
Hours per week, examination: winter s.:12/0, Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: doc. Věra Sokolová, M.A., Ph.D.
Teacher(s): Ing. Petr Pavlík, Ph.D.
Incompatibility : YMGS502
Interchangeability : YMGS102, YMGS502
Is interchangeable with: YMGS102
Annotation - Czech
Anotace Cílem kurzu je představit studentkám a studentům epistemologii vědy v kontextu genderových studií a nabídnout jim možnost kritického zamyšlení nad dialogem mezi mainstreamovou vědou a feministickými alternativami. Kriticky budou diskutovány i některé standardní přístupy a dělení jako např. kvalitativní vs. kvantitativní, pozitivismus vs. konstruktivismus. Tematické okruhy 1. Proč studovat epistemologii? Feministické perspektivy 2. Povaha vědy 3. Poznání v kontextu 4. Teorie, pozorování a praktická adekvátnost 5. Paradigmata – východiska a implikace pro výzkum 6. Výhody a nevýhody tradičního dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum 7. Gender a epistemické vyjednávání 8. Empiricistní epistemologie 9. Stand-point epistemologie 10. Stand-point epistemologie: rekonceptualizace 11. Epistemologické komunity 12. Jinakost jako výzva pro epistemologii 13. Feministické epistemologie a přírodní vědy 14. Výzvy při plánování feministického výzkumu
Last update: Macková Kristýna, Mgr. (27.02.2019)
Descriptors - Czech

Povinný předmět studijního programu Genderová studia. Zápis možný pouze pro domovské studující - provádí jej tajemnice programu.

This is a mandatory course of the Gender Studies study programme. Only students of the programme can attend it - registration is administered by the Secretary.

Last update: Chavalková Badurová Tatiana, Mgr. (10.09.2020)
Syllabus - Czech

Popis kurzu:

Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů.  Cílem kurzu je představit studujícím metodologická východiska a metody využívané v sociálněvědním výzkumu. Kriticky budou diskutovány i některé standardní přístupy a dělení, jako např. kvalitativní vs. kvantitativní, pozitivismus vs. konstruktivismus, a jejich „užitečnost“ pro společenské vědy. Důraz bude kladen na kritické myšlení, reflexi a vlastní interpretaci dané problematiky.

Poznámka k plagiátorství:

Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

Požadavky kurzu, jejich hodnocení a forma atestace kurzu:

  • aktivní participace – 15 % (předpokládá se, že studující před každou hodinou přečtou předepsané texty, budou schopny/i o nich diskutovat)
  • 1 test (v 7. týdnu) – 20 %
  • reflexe filmu „Povídky z kuchyně“ (8. týden, 5 normostran)  – 20%

Očekávám mimo jiné:

o   kritické zhodnocení textu, tj. poukázání na slabiny i přínosy

o   široké využití nabytých znalostí

o   jasné strukturování reflexe s jasnou koncepcí

o   podloženou argumentaci

  • otázky z četby – 15%
  • závěrečný esej (kritické zhodnocení vybrané magisterské práce z metodologického hlediska, 6 normostran) – 30%

Povinná četba:

Appleby, J., Hunton, L., Jacob, M. (1994). Jak říkat pravdu o dějinách. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury. Str. 19-47.

Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51.

Čábelová a kol. (2004). „Praktický projekt Český rozhlas o České televizi“ In W. Schulz, Scherer, H., L. Hagen, H. Scherer, I. Reifová a Končelík, J. (Eds.), Analýza obsahu mediálních sdělení (str. 77-134). Praha: Karolinum.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 3-6, 105-117.

Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L., Allen, S.D. (1993). Doing Naturalistic Inquiry: A Guide to Methods. London: SAGE Publications, p. 20-41.

Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. London: Cornel University Press. P136-162.

Heřmanský, M. (2019). Zúčastněné pozorování (str. 353-391). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Morrow, R. A. (1994). Critical theory and methodology. London: SAGE Publications. Str. 199-215.

Novotná, H., Šťovíčková Jantulová M. (2019). Rozvaha výzkumného projektu (str. 35-57). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Ryan, F., Coughlan, M., Cronin, P. (2009). International Journal of Therapy and Rehabilitation, Vol 16(6), p. 309 – 314.

Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84.

Smith, L. M. (1994). Biographical Method. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 286-302.

Špaček, O. (2019). Kvantitativní výzkum (str. 93-141). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Wadsworth, Y. (1998). What is Participatory Action Research?

Zandlová, M. (2019). Rozhovor (str. 315-353). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Detailní obsah a program kurzu:

TÝDEN 1:

Téma: Proč studovat metodologii a metody?

Hlavní body: Představení vyučujícího, studujících, základních východisek a koncepce kurzu. Povaha a cíle vědy. Povaha lidského poznání. Metodologie vs. metody.

Četba:

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání 1 – úvod do studia, rozvržení semestru a představení koncepce

a.     Každý týden je tematicky vymezen v sylabu.

b.    Bloková setkání budou sloužit ke shrnutí hlavních konceptů a témat z předcházejících čtyř týdnů, proto si připravte otázky na nejasnosti v textech.

c.     Odpovědi na otázky k četbě zašlete emailem v uvedených termínech.

 

TÝDEN 2:

Téma: Paradigmata - východiska a implikace pro výzkum

Hlavní body: Základy přijatého a alternativních paradigmat. Pozice jednotlivých paradigmat na vybrané praktické otázky.

Četba:

Guba, E. G., a Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 105-116.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

 TÝDEN 3:

Téma: Dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum a jeho kritiky.

Hlavní body: Falešná dichotomie kvantitativní vs. kvalitativní výzkum. Kvantifikace a matematika jako jazyk prostý kauzality. Omezená použitelnost statistických metod ve společenských vědách.

 Četba:

Morrow, R. A. (1994). Critical theory and methodology. London: SAGE Publications. Str. 199-215.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 4:

Téma: Výzkumy vycházející z rozhovorů.

Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s výzkumy vycházejícími z rozhovorů.

 Četba:

Zandlová, M. (2019). Rozhovor (str. 315-353). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 5:

Téma: Pozorování.

Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s výzkumy založenými na pozorování.

 Četba:

Heřmanský, M. (2019). Zúčastněné pozorování (str. 353-391). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání 2 – shrnutí konceptů a témat z týdnů 2 – 5

 

TÝDEN 6:

Téma: Dotazníková šetření.

Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s dotazníkovými šetřeními.

 Četba:

Špaček, O. (2019). Kvantitativní výzkum (str. 93-141). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 7:

Čtecí týden

 

TÝDEN 8:

Téma: Studující budou připraveny/i na hodinový test.

Četba:

Čábelová a kol. (2004). „Praktický projekt Český rozhlas o České televizi“ In W. Schulz, Scherer, H., L. Hagen, H. Scherer, I. Reifová a Končelík, J. (Eds.), Analýza obsahu mediálních sdělení (str. 77-134). Praha: Karolinum.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

Blokové setkání 3 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 6 – 8 

TÝDEN 9:

Téma: Orální historie, Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů.

Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním orálních historie. Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza.

 Četba:

Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 10:

Téma: Plánování a design výzkumu.

Hlavní body: Tradiční design výzkumu vs. konstruktivistický design výzkumu. Kritéria důvěryhodnosti výzkumu v rámci alternativních paradigmat.

 Četba:

Novotná, H., Šťovíčková Jantulová M. (2019). Rozvaha výzkumného projektu (str. 35-57). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.

 Požadavky: Viz požadavky kurzu.

 

TÝDEN 11:

Téma: Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů.

Hlavní body: Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza.

Četba:

Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51 (Concepts and coding).

Požadavky: Viz požadavky kurzu.

Blokové setkání 4 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 9 –11

 

TÝDEN 12:

Téma: Závěrečná reflexe probrané látky (Poslední hodina dle volby studujících).

 Četba:

Není.

Last update: Pavlík Petr, Ing., Ph.D. (25.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html