|
|
|
||
Anotace
Cílem kurzu je představit studentkám a studentům epistemologii vědy v kontextu genderových studií a nabídnout
jim možnost kritického zamyšlení nad dialogem mezi mainstreamovou vědou a feministickými alternativami.
Kriticky budou diskutovány i některé standardní přístupy a dělení jako např. kvalitativní vs. kvantitativní,
pozitivismus vs. konstruktivismus.
Tematické okruhy
1. Proč studovat epistemologii? Feministické perspektivy
2. Povaha vědy
3. Poznání v kontextu
4. Teorie, pozorování a praktická adekvátnost
5. Paradigmata – východiska a implikace pro výzkum
6. Výhody a nevýhody tradičního dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum
7. Gender a epistemické vyjednávání
8. Empiricistní epistemologie
9. Stand-point epistemologie
10. Stand-point epistemologie: rekonceptualizace
11. Epistemologické komunity
12. Jinakost jako výzva pro epistemologii
13. Feministické epistemologie a přírodní vědy
14. Výzvy při plánování feministického výzkumu
Last update: Macková Kristýna, Mgr. (27.02.2019)
|
|
||
Povinný předmět studijního programu Genderová studia. Zápis možný pouze pro domovské studující - provádí jej tajemnice programu. This is a mandatory course of the Gender Studies study programme. Only students of the programme can attend it - registration is administered by the Secretary. Last update: Chavalková Badurová Tatiana, Mgr. (10.09.2020)
|
|
||
Popis kurzu: Náplní práce badatelek a badatelů je odhalovat řád v chaosu, kterému říkáme svět, a úlohou vědeckých metod je umožňovat toto odhalování. Jejich znalost je zásadní pro informovanou interpretaci výsledků vědeckých výzkumů i pro realizaci vlastních vědeckých výzkumů. Cílem kurzu je představit studujícím metodologická východiska a metody využívané v sociálněvědním výzkumu. Kriticky budou diskutovány i některé standardní přístupy a dělení, jako např. kvalitativní vs. kvantitativní, pozitivismus vs. konstruktivismus, a jejich „užitečnost“ pro společenské vědy. Důraz bude kladen na kritické myšlení, reflexi a vlastní interpretaci dané problematiky. Poznámka k plagiátorství: Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučeni ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie). Požadavky kurzu, jejich hodnocení a forma atestace kurzu:
Očekávám mimo jiné: o kritické zhodnocení textu, tj. poukázání na slabiny i přínosy o široké využití nabytých znalostí o jasné strukturování reflexe s jasnou koncepcí o podloženou argumentaci
Povinná četba: Appleby, J., Hunton, L., Jacob, M. (1994). Jak říkat pravdu o dějinách. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury. Str. 19-47. Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51. Čábelová a kol. (2004). „Praktický projekt Český rozhlas o České televizi“ In W. Schulz, Scherer, H., L. Hagen, H. Scherer, I. Reifová a Končelík, J. (Eds.), Analýza obsahu mediálních sdělení (str. 77-134). Praha: Karolinum. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 3-6, 105-117. Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L., Allen, S.D. (1993). Doing Naturalistic Inquiry: A Guide to Methods. London: SAGE Publications, p. 20-41. Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. London: Cornel University Press. P136-162. Heřmanský, M. (2019). Zúčastněné pozorování (str. 353-391). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Morrow, R. A. (1994). Critical theory and methodology. London: SAGE Publications. Str. 199-215. Novotná, H., Šťovíčková Jantulová M. (2019). Rozvaha výzkumného projektu (str. 35-57). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Ryan, F., Coughlan, M., Cronin, P. (2009). International Journal of Therapy and Rehabilitation, Vol 16(6), p. 309 – 314. Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84. Smith, L. M. (1994). Biographical Method. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 286-302. Špaček, O. (2019). Kvantitativní výzkum (str. 93-141). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Wadsworth, Y. (1998). What is Participatory Action Research? Zandlová, M. (2019). Rozhovor (str. 315-353). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Detailní obsah a program kurzu: TÝDEN 1: Téma: Proč studovat metodologii a metody? Hlavní body: Představení vyučujícího, studujících, základních východisek a koncepce kurzu. Povaha a cíle vědy. Povaha lidského poznání. Metodologie vs. metody. Četba: Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání 1 – úvod do studia, rozvržení semestru a představení koncepce a. Každý týden je tematicky vymezen v sylabu. b. Bloková setkání budou sloužit ke shrnutí hlavních konceptů a témat z předcházejících čtyř týdnů, proto si připravte otázky na nejasnosti v textech. c. Odpovědi na otázky k četbě zašlete emailem v uvedených termínech.
TÝDEN 2: Téma: Paradigmata - východiska a implikace pro výzkum Hlavní body: Základy přijatého a alternativních paradigmat. Pozice jednotlivých paradigmat na vybrané praktické otázky. Četba: Guba, E. G., a Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. V Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications. Str. 105-116. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 3: Téma: Dělení na kvalitativní a kvantitativní výzkum a jeho kritiky. Hlavní body: Falešná dichotomie kvantitativní vs. kvalitativní výzkum. Kvantifikace a matematika jako jazyk prostý kauzality. Omezená použitelnost statistických metod ve společenských vědách. Četba: Morrow, R. A. (1994). Critical theory and methodology. London: SAGE Publications. Str. 199-215. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 4: Téma: Výzkumy vycházející z rozhovorů. Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s výzkumy vycházejícími z rozhovorů. Četba: Zandlová, M. (2019). Rozhovor (str. 315-353). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 5: Téma: Pozorování. Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s výzkumy založenými na pozorování. Četba: Heřmanský, M. (2019). Zúčastněné pozorování (str. 353-391). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání 2 – shrnutí konceptů a témat z týdnů 2 – 5
TÝDEN 6: Téma: Dotazníková šetření. Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s dotazníkovými šetřeními. Četba: Špaček, O. (2019). Kvantitativní výzkum (str. 93-141). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 7: Čtecí týden
TÝDEN 8: Téma: Studující budou připraveny/i na hodinový test. Četba: Čábelová a kol. (2004). „Praktický projekt Český rozhlas o České televizi“ In W. Schulz, Scherer, H., L. Hagen, H. Scherer, I. Reifová a Končelík, J. (Eds.), Analýza obsahu mediálních sdělení (str. 77-134). Praha: Karolinum. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
Blokové setkání 3 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 6 – 8
TÝDEN 9: Téma: Orální historie, Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů. Hlavní body: Teoretická východiska a praktické otázky spojené s prováděním orálních historie. Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza. Četba: Salner, P. (2000). Videli jsme holocaust. Str. 58-84. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 10: Téma: Plánování a design výzkumu. Hlavní body: Tradiční design výzkumu vs. konstruktivistický design výzkumu. Kritéria důvěryhodnosti výzkumu v rámci alternativních paradigmat. Četba: Novotná, H., Šťovíčková Jantulová M. (2019). Rozvaha výzkumného projektu (str. 35-57). In H. Novotná, O. Špaček, M. Šťovíčková Jantulová (eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK. Požadavky: Viz požadavky kurzu.
TÝDEN 11: Téma: Vybrané problémy týkající se analýzy kvalitativních materiálů. Hlavní body: Kódování, analýza polostrukturovaných rozhovorů, zakotvená teorie, narativní analýza. Četba: Coffey, A., & Attkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications. Str. 26-51 (Concepts and coding). Požadavky: Viz požadavky kurzu. Blokové setkání 4 - shrnutí konceptů a témat z týdnů 9 –11
TÝDEN 12: Téma: Závěrečná reflexe probrané látky (Poslední hodina dle volby studujících). Četba: Není. Last update: Pavlík Petr, Ing., Ph.D. (25.09.2024)
|