SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Research Propaedeutic in Psychology - YBSB037
Title: Vědeckovýzkumná propedeutika v psychologii
Guaranteed by: Programme SHV - Social Sciences Module (24-SM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
Co-requisite : {Úvod do psychologie (prezenční nebo kombinovaná forma)}
Pre-requisite : YBSA002
Annotation - Czech
Náplní kurzu je přehled jednotlivých technik a metod vědecké psychologie. Cílem kurzu je naučit studenty vytvořit výzkumnou otázku případně testovatelnou hypotézu, zvážit techniky, kterými budou sbírána data a analytické postupy relevantní pro psychologii.
Last update: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (27.01.2023)
Requirements to the exam - Czech

Kurz je zakončen vypracováním plánu výzkumného projektu a písemným testem.

Projekt je vypracováván skupinově ve skupině 2-4 studentů. Projekt je prezentován na konci kurzu a na základě zpětné vazby vyučujících a studentů zpracován skupinou do písemné podoby. K testu jsou studenti připuštěni po odevzdání písemné verze výzkumného projektu a jeho schválení garantem kurzu. Projekt je ohodnocen 0-50ti body do závěrečného hodnocení.

Závěrečný test obsahuje 50 uzavřených otázek (ABCD) a je z něj možné získat 50 bodů. 

Studenti mají možnost získat 5 bonusových bodů k výsledku testu, pokud během semestru navštíví psychologický experiment.

Finální hodnocení

počet bodů známka
0-59 4
60-69 3
70-79 2
80+ 1

Docházka je očekávaná, nikoli vyžadovaná. Přítomnost studentů bude povinná na všech prezentacích závěrečných projektů.

Projekt detailně:

Projekt psychologického výzkumu studenti vypracují na zadané téma a na základě dodaných materiálů. Prezentace bude na probíhat formou posterových presentací cca 5 minut s 10minutovou diskusí a zpětnou vazbou od vyučujících a ostatních studentů. Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii – co chci zkoumat, proč to chci zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření. Do písemné formy studenti získají či vymyslí ukázku možného výstupu (nasimulují data či popíšou výsledek fiktivního pozorování) a demonstrují analytické postupy na konkrétním příkladu.

Výsledná písemná forma projektu, kterou studenti odevzdávají, je na 3-5 stran a je odevzdávaná jedna za celou skupinu.

Last update: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (24.06.2025)
Syllabus - Czech

Předběžný sylabus 2023

26.2. Uvedení do kurzu, Požadavky ke zkoušce, Kvalitativní vs kvantitativní výzkum, Přehled metod výzkumu Lukáš Hejtmánek
5.3. Experiment a testování hypotéz Lukáš Hejtmánek
12.3. Výběr vzorku, problémy se vzorkem (bias ve výběru) Lukáš Hejtmánek
19.3. Kvantitativní pozorování Jitka Lindová
26.3. Dotazníky, inventáře
Klára Bártová
2.4. Úvod do kvalitativních metod výzkumu, Pozorování, Rozhovory
Juraj Jonáš
9.4. Analýza kvalitativních dat, analýza textu
KB
16.4 Kvaziexperimenty, korelační studie, problém kauzality a etika psychologického výzkumu
Lukáš Hejtmánek
23.4. Analytické postupy, formulace výsledků a limitů v psychologii
Lukáš Hejtmánek
30.4. Psychometrie základní principy, měření v psychologii Lukáš Hejtmánek
7.5. Psychofyziologie v psychologickém výzkumu Juraj Jonáš
14.5. Presentace projektů Lukáš Hejtmánek
21.5. Presentace projektů / Předtermín (dle počtu projektů) Lukáš Hejtmánek


Studijní literatura:
Povinná:
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-815-9.

Doporučená:
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.

 

Last update: Hejtmánek Lukáš, Mgr., Ph.D. (24.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html