SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Memory Politics - YBSB023
Title: Politiky paměti
Guaranteed by: Programme SHV - Social Sciences Module (24-SM)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: YMH065
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D.
Co-requisite : YBSB002
Incompatibility : YBSB023K, YMH0222, YMH065, YMH1222, YMH165
Pre-requisite : YBSA002
Is incompatible with: YMH1222, YMH165, YBSB023K, YMH065, YMH0222
Annotation - Czech
Kurz je profilovým předmětem sociální a kulturní antropologie. Kurz „Politiky paměti“ seznamuje studující s klíčovými koncepty, teoriemi a přístupy ke kolektivní paměti v humanitních a sociálních vědách. Cílem kurzu je porozumět tomu, jak se paměť formuje, institucionalizuje, reprezentuje a jak ovlivňuje identitu, kulturu a politiku. Studující se seznámí s klasickými i současnými teoriemi paměti, včetně přístupů Maurice Halbwachse, Aleidy a Jana Assmannových, Paula Ricoeura, Jeffreyho Alexandera a Michaela Rothberga. Kurz zahrnuje tematické bloky věnované vztahu paměti k tělu, prostoru, muzeu, archivu, rodině, traumatu a modernitě. Níže jsou uvedeny výsledky učení členěné podle jednotlivých přednášek.
Last update: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (03.10.2025)
Teaching methods - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující se základními přístupy společenských věd (předně sociokulturní antropologie, sociologie) k analýze a interpretaci minulosti resp. tomu, jak je minulost v současnosti přítomná. Prostřednictvím přednášek a diskuze klíčových textů a dalších zdrojů budeme sledovat, jak je minulost ve společnosti a společností utvářena a jak je s ní zacházeno. Součástí bude i několik exkursí (veřejný prostor, divadelní představení, muzeum).

Předmět vyžaduje průběžné studium textů, jež budou v rámci výuky diskutovány.

Studijní materiály v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18384

Last update: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (03.10.2025)
Requirements to the exam - Czech

Podmínky atestace

-          70% účast na výuce, průběžná příprava a aktivita v hodinách

-          vypracování 3 anotací z předepsané literatury 

-          závěrečná ústní zkouška formou kolokvia

Last update: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (11.10.2019)
Syllabus - Czech

1. Úvod

Představení předmětu prostřednictvím různých politických, mediálních a uměleckých reprezentací vypálení Lidic.

Diksuze problému zacházení s minulostí.


2. Sociální rámce paměti

Klíčová slova: sociální rámce paměti; socializace; individuální paměť; kolektivní paměť; vzpomínání a zapomínání 

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit základní pojmy a koncepty spojené s individuální a kolektivní pamětí
  •          Identifikovat klíčové teoretické přístupy ke studiu paměti ve 20. století
  •          Diskutovat o sociálních, jazykových, časových a prostorových dimenzích paměti
  •          Aplikovat koncept kolektivní paměti na konkrétní příklady sociálních skupin
  •          Kriticky reflektovat rozdíl mezi pamětí a historií
  •          Zhodnotit mechanismy vzpomínání a zapomínání v rámci kolektivní paměti

Povinná literatura:

  • Halbwachs, M: Kolektivní paměť: kritické vydání připravené Gérardem Namerem za spolupráce Marie Jaissonové. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. Kap. 2: Individální a kolektivní paměť, s. 50-92.

Doporučená literatura:

  • Tuček. J.: Paměť. In: Storchová, L.  (ed.): Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, Scriptorium, s. 244-257.

 

3. Komunikativní a kulturní paměť

Klíčová slova: mimetická paměť; paměť věcí; komunikativní paměť; kulturní paměť; floating gap; fundující vzpomínky; biografické vzpomínky

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  •          Rozlišit mezi komunikativní a kulturní pamětí
  •          Popsat vnější dimenze kolektivní paměti podle J. Assmana
  •          Vysvětlit roli paměti při utváření kolektivní identity
  •          Diskutovat rozdíly mezi orální a písemnou kulturou v předávání paměti
  •          Reflektovat vztah mezi historií a pamětí
  •          Zhodnotit mocenské aspekty kulturní a politické paměti

Povinná literatura:

  • Assmann, J. Kultura a Paměť. písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: prostor 2001. Kap. 2: Formy kolktivního vzpomínání: kuminikatovní a kulturní paměťs, s. 46-61.

Doporučená literatura:

  • Tuček. J.: Paměť. In: Storchová, L.  (ed.): Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, Scriptorium, s. 244-257.

 

4. Paměť a historie

Klíčová slova: paměť v archaických společnostech; historie a historičnost; utváření národního vědomí; místa paměti; paměť uchvácená historií

Výsledky učení:Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Popsat „obrat k paměti“ (memory turn)
  • Analyzovat koncept „režimu historicity“ (Hartog)
  • Interpretovat klíčové přístupy ke vztahu historie a paměti
  • Diskutovat mocenské aspekty paměti a historie
  • Aplikovat pojmy jako „místa paměti“, „paměť uchvácená historií“ nebo „kontra-paměť“ na konkrétní příklady

Povinná literatura:

  • Nora, P. Mezi pamětí a historií. Problematika míst. In: Cihiers du Cefres No 13, Politika paměti (ed. Mayer, F.), 2012, s. 8-18.

Doporučená literatura: 

  • Tuček. J.: Paměť. In: Storchová, L.  (ed.): Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, Scriptorium, s. 244-257.

 

5. Paměť v kontextu projektu modernity

Klíčová slova: společenství představy; modernita; národ; nacionalismus; vynalezené tradice

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit proměny chápání paměti v kontextu modernity
  • Popsat roli paměti v konstrukci národní identity v moderní době
  • Vysvětlit, jak se paměť podílí na formování národa, státu a nacionalismu.
  • Interpretovat koncept „imaginárních společenství“ podle Benedicta Andersona
  • Vysvětlit koncept „vynalezené tradice“ podle Erica Hobsbawma
  • Zhodnotit mocenský rozměr tradic a jejich roli v modernizaci společnosti

Povinná literatura:

  • Anderson, B.: Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha, Karolinum 2008. Str. 239-269.
  • Hobsbawn, E. - Ranger, T.: The invention of tradition.  Cambridge University Press 1983.

Doporučená literatura:

Dokument: Dušek, M.: Mein kroj. 2012. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318067925-mein-kroj/

6. Habituální paměť (Connerton)

Klíčová slova: materializace paměti; komemorativní obřady; performativní charakter paměti; vynalezené tradice; habituální paměť

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit propojení těla a paměti v sociálně-kulturním kontextu
  • Charakterizovat klíčové teoretické přístupy k tělesné paměti (Mausse, Bourdieu, Connerton)
  • Analyzovat roli těla jako nositele sociální paměti
  • Rozlišit různé typy paměti podle Paula Connertona
  • Popsat význam rituálu a performativity v udržování kolektivní paměti
  • Reflektovat tělesné praktiky jako nástroje sociální klasifikace a kontroly
  • Zhodnotit význam tělesné paměti pro uchovávání kulturních hodnot

Povinná literatura:

  • Zandlová, M. Etnická mobilizace a politiky identit. Aromuni v Bulharsku. Praha: FHS UK 2015. Kap. Folklorismus, s. 226-240; Hobsbawm, E.: Invennting Traditions. In: Hobsbawm, E., Ranger, T. (eds.): The Invention of Tradition. Cambridge 1983, s. 1-14.

Doporučená literatura: 

 

7. Paměť a archiv, paměť a muzeum

Klíčová slova: historické prameny; archiv; psaní dějin; autobiografie; místa paměti; kontinuita x diskuntinuita; utopie x heterotopie; poetika x politika vystavování

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit roli archivu a muzea v kontextu kolektivní a kulturní paměti
  • Analyzovat mocenský rozměr archivace a správy paměti
  • Rozlišit mezi obývanou a neobývanou pamětí (Aleida Assmann)
  • Zhodnotit funkce a limity archivů jako institucí kulturní paměti
  • Popsat roli muzeí v konstrukci identity a kulturního dědictví
  • Aplikovat koncept heterotopie (Foucault) na muzea jako specifické prostory paměti
  • Reflektovat vztah mezi materialitou, výběrem a reprezentací v kulturní paměti

Povinná literatura:

Doporučená literatura: 

  • Himl, P. 2015. Mezi papírem a webem. Historiografické zdroje a zásady práce s nimi. In: Himl, P., Tuček, J. a kol. Texty k historickému prosemináři FHS UK. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií, s. 11–28.

 

8. Paměť a prostor, město, krajina

Klíčová slova: palimpsest; prostor jako sociální produkt; prostor x místo; teritoriální produkce

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit vztah mezi pamětí a prostorem z perspektivy fenomenologie
  • Analyzovat sociální produkci prostoru podle Henriho Lefebvra
  • Rozlišit mezi strategiemi a taktikami v každodenním užívání prostoru (Michel de Certeau)
  • Popsat koncept teritoriální produkce a jeho vztah k paměti
  • Vysvětlit, jak se prostor utváří skrze pohyb, práci a apropriaci a jak se v něm vrství paměť jako palimpsest.
  • Aplikovat pojem heterotopie (Michel Foucault) na konkrétní prostory paměti
  • Reflektovat prostor jako kulturně a sociálně konstruovaný fenomén

Povinná literatura: 

  • Huyssen, A: Present Pasts. Urban Palimpsests and the Politics of Memory. Stanford University Press 2003. Kap. 4: After the War: Berlin as Palimpsest, str. 72-85.

 Doporučená literatura: 

9. Rodinná paměť

Klíčová slova: narativita; situovanost - autenticita; matérie paměti; média tradování; paměť jako závazek; mementizace - kontrastování - napravování

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit koncept narativní konstrukce reality a identity
  • Charakterizovat pojem narativní identity
  • Aplikovat teorii trojí mimésis na proces vyprávění a paměti
  • Analyzovat rodinnou paměť jako specifické vzpomínkové společenství
  • Rozpoznat mechanismy tradování a jejich roli v udržování rodinné identity
  • Reflektovat různé typy pamětí v rodinném kontextu
  • Zhodnotit paměť jako nástroj pro vyjednávání minulosti a formování současných identit

Povinná literatura: 

  • Wetzler, H., Mollerová, S., Tschuggnallová, K: "Můj děda nebyl nácek." Nacismus a holocaust v rodinné paměti. Argo 2010, str. 37-64.

Doporučená literatura:

  • Mlynář, J.: Paměť a a narativita. In: Maslowski, N., Šubrt, J.: Kolektivní paměť: k teoretickým otázkám [online]. Praha: Karolinum, 2014, s. 2013-235. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052071
  • Spalová, B.: Rodinné paměti v pohraničí: Familiarismus v pohledu do minulosti. Biograf 58, 2012/2013, str. 3-33.

10. Paměť a trauma

Klíčová slova: trauma; reprezantace zla; sociální konstrukce traumatu; progresivní narativ; tragický narativ

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Rozlišit různé přístupy k pojmu traumatu
  • Vysvětlit koncept kulturního traumatu podle Jeffreyho C. Alexandera
  •  Identifikovat aktéry, diskurzy a institucionální rámce, které formují kolektivní vnímání traumatických událostí.
  • Vysvětlit, jak se vytváří nový narativ traumatu a jak ovlivňuje kolektivní identitu a paměť.
  • Rozlišit mezi progresivním a tragickým narativem traumatu
  • Reflektovat vztah mezi traumatem, pamětí a politikou

Povinná literatura:

  • Alexander, J.: The meanings od Social Life. A Cultural Sociology. Oxfor University Press 2006. Kap. On the Social Construction of Moral Universe. The "Holocaust" from War Crime to Trauma Drama, s. 27-84. 

Doporučená literatura:

  • Szaló, C., Hamar, E.: Vynalezená a nalezená minulost: nástin sociologie kulturního tramatu. In: Maslowski, N., Šubrt, J.: Kolektivní paměť: k teoretickým otázkám [online]. Praha: Karolinum, 2014, s. 195-210. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052071

 

 

11. Politiky paměti

Klíčová slova: memoryscape; vytěsňování; mobilizace paměti; aktérství vyjednávání minulosti; multidirectional memory; postmemory

Výsledky učení: Po absolvování této přednášky budou studenti schopni:

  • Vysvětlit význam politik paměti v současných společnostech
  • Porozumět tomu, jak se kolektivní paměť stává předmětem veřejného diskurzu, politických strategií a kulturních reprezentací.
  • Analyzovat koncept vícesměrné paměti (multidirectional memory) podle Michaela Rothberga
  • Reflektovat kritické přístupy k institucionalizaci paměti holocaustu (zhodnotit argumenty týkající se trivializace, sakralizace a politizace paměti holocaustu)
  • Aplikovat koncepty politik paměti na konkrétní příklady

Povinná literatura: 

  • Van Baar, H.: Cesta z amnézie? Evropeizace a uznání romské minulosti a přítomnosti. Biograf 45, 2008, str. 59-77.

Doporučená literatura:



Studijní literatura:

* Povinná:
BENSA, A. ed. Politika paměti: antologie francouzských společenských věd. Praha: Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách, 1998. ISBN 80-902196-3-2. Vybrané kapitoly.
HALBWACHS, M. Kolektivní paměť / Maurice Halbwachs: kritické vydání připravené Gérardem Namerem za spolupráce Marie Jaissonové. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-016-2. Vybrané kapitoly.
KRATOCHVIL, A. ed. Paměť a trauma pohledem humanitních věd: komentovaná antologie teoretických textů. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR / Akropolis, 2015. ISBN 978-80-7470-109-2. Vybrané kapitoly.

* Doporučená:
ANDERSON, L. R., ROSSINGTON. M., WHITEHEAD, A. eds. Theories of memory: a reader. Baltimore: Johns Hopkins University, 2007. ISBN 978-0-8018-8729-1.
MASLOWSKI, N., ŠUBRT, J. Kolektivní paměť: k teoretickým otázkám [online]. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2689-5. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052071
MISZTAL, B. A. Theories of social remembering. Philadelphia: Open University Press, 2003. ISBN 0-335-20831-2.
RADSTONE, S. Memory and methodology. Oxford: Berg, 2000. ISBN 1-85973-202-X.

* Další studijní materiály:
Průběžně aktualizovaná dílčí povinná literatura k dispozici v Moodle.

Last update: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (03.10.2025)
Learning outcomes - Czech

Student(ka) bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
1.    Vysvětlit klíčové pojmy a teoretické přístupy ke studiu paměti v humanitních a sociálních vědách.
2.    Rozlišit mezi individuální, kolektivní, komunikativní a kulturní pamětí a popsat jejich vzájemné vztahy.
3.    Charakterizovat hlavní koncepty autorů jako Maurice Halbwachs, Jan a Aleida Assmannovi, Paul Ricoeur, Jeffrey C. Alexander, Michael Rothberg a dalších.
4.    Analyzovat vztah mezi pamětí a historií, včetně konceptů jako „místa paměti“, „paměť uchvácená historií“ nebo „kontra-paměť“.
5.    Popsat roli paměti v konstrukci identity – individuální, rodinné, národní i kolektivní.
6.    Vysvětlit, jak se paměť institucionalizuje prostřednictvím archivů, muzeí, rituálů a kulturních artefaktů.
7.    Reflektovat tělesné, prostorové a materiální dimenze paměti (např. tělesná paměť, heterotopie, palimpsest).
8.    Diskutovat o kulturním a politickém traumatu a jeho reprezentaci ve veřejném prostoru.
9.    Rozlišit mezi progresivními a tragickými narativy traumatu a jejich dopadem na kolektivní paměť.
10.    Aplikovat koncept vícesměrné paměti (multidirectional memory) na příklady paměťových konfliktů a solidarit.
11.    Kriticky zhodnotit mocenské aspekty politik paměti a jejich vliv na veřejný diskurz a kulturní dědictví.
12.    Analyzovat konkrétní příklady politik paměti v evropském i globálním kontextu (např. paměť holocaustu, kolonialismu, romské minulosti).
13.    Reflektovat roli médií, filmu a veřejných rituálů v utváření a šíření kolektivní paměti.
14.    Zhodnotit význam paměti pro současné společenské konflikty, identitární spory a kulturní reprezentace minulosti.

Last update: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (03.10.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html