SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics of Special Pedagogy - PFYZ177
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Fyzioterapie (51-500400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Social Subjects
Is interchangeable with: PPPD177
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (22.09.2008)
The subject gives theoretical information on relaxation techniques and methodologies. Practical demonstration is a follow-up of so-called self-relaxation techniques ( autogenous training, Jacobson progressive relaxation, yoga relaxation) which have wide utilization in physiotherapy including functional disorders of motor system. Mechanisms of effect of relaxation techniques, indication and contra-indication.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

1. RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. A KOL.: Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc: UP

v Olomouci 2003.

2. TITZL, B.: Postižený člověk ve společnosti. 1. vyd. Praha: UK-PedF 2000.

Pozn.: Ke každému tématu bude v průběhu kurzu uvedena literatura doporučená.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

Požadavky na zápočet:

  • zápočet - písemná prace.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Jitka Malá, Ph.D. (15.11.2010)

1. Speciální pedagogika jako vědní obor. Formování jejího současného paradigmatu.

2. Speciálně pedagogické principy a metody.

3. Cílové skupiny tradiční a současné.

4. Člověk postižený, člověk s postižením, znevýhodněný člověk.

5. Komprehenzivní rehabilitační péče a pohyb po ose ?defekt, porucha - disabilita - handicap - speciální potřeba.

6. Výchovné styly a činitelé působící ve výchově znevýhodněných osob.

7. Způsoby vyrovnávání se s důsledky postižení.

8. Reflexe vztahu společnosti ke znevýhodněným osobám v dějinném kontextu.

9. Vznik, vývoj a současná podoba speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby.

10. Mezinárodní trendy a nejdůležitější právní normy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob.

11. Významné osobnosti a priority české speciální pedagogiky. Osobnost speciálního pedagoga.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html