|
|
|
||
Students are by the course encouraged to understanding the significance of art and aesthetic experience in the development of human personality. health-promoting effect of creativity in the everyday activities of a child and adultisempha sized, in health or in disease. The subject has a experience able character and opens space for creative activities of students. The didactic aspects are also taken into account, which are needed for utilization issues discussed in a future teaching practice of students.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
The aim of the course is to introdukce artephiletics as salutogenetic komplement of art therapy, in follow-up to the know ledge of health psychology and drama. The course will enable students to develop professionally in the field of basic didactic procedures of artephyletics. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 10 hodin. Příprava na zápočet 25 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Liebmannová, M. (2005). Skupinová arteterapie, Praha: Portál. Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova. Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Šicková-Fabrici, J. (2008). Základy arteterapie. Praha: Portál. Campbellová, J. (2000). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha: Portál. Zavora, J. (2009). Salutogenetický charakter Artefiletiky Jana Slavíka. Psychoterapie, 3(3-4), 220-223. http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.09.2019)
|
|
||
1. Characteristics and current concept of aesthetic, arttherapy and related approaches. 2. Arts education and creativity in the teachers work 3. Possibilities of aestheticuseable in the school curriculum. 4. "flow" experience and its use in education. 5. Salutogenetic dimension of aesthetic. 6. Principles of therapeutic pedagogy. Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
|