The course continues to develop reflexive competence, analytical and critical thinking, interpretive and combinational skills of students working with image archives, cultivates their visual sensitivity and other components of visual literacy. It follows the course Creating a portfolio in the bachelor's degree. The tool of reflection is a portfolio, in the creation of which students learn to search, collect and organize pictorial and other types of materials (cultural texts) into relationship structures, logical or associated links and maps. Working with the portfolio leads the student to higher order thinking about the organization of the content of supporting pictorial materials for thematic areas of art history, visual studies and visual anthropology, then for recognizing the didactic potential of topics and conceptualizing cultural content in teaching practice. An important place in the course is occupied by professional discussion and respect for diverse opinions, perspectives and interpretations. The construction of the portfolio structure is conceived by each student himself, in consultation and comparison with other members of the discussion group, even if he presents the results of a joint project from the school field. The portfolio will be developed throughout the study and will become a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Introductory acquaintance with image archives of selected personalities of fine arts and art theory. Possibilities of content organization and possibilities of inspiring moments leading to the creation of a new work. Introductory acquaintance with didactic portfolios of selected personalities of art pedagogy. Online archives and databases such as Pinterest, etc.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Kurs pokračuje v rozvíjení reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Navazuje na kurs Založení porfolia v bakalářském studiu. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy
Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny
Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zápočet: 25 hodin
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Zápočet bude udělený na základě plnění průběžných kroků-úkolů a pro revizi v MS Teams.
Odevzdané úkoly v MS Teams budou podkladem pro společné diskuse v semináři.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech
Povinná:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204. GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf
Další:
BALADRÁN, Zbyněk; HAVRÁNEK, Vít; KREJČOVÁ, Věra. Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. ISBN 9788087259030. BLAIKIE, F., SCHŐNAU, D., STEERS, J. Preparingfor portfolio Assessmentun Art and Design: A Study oftheOpinions and ExperiencesofExitingSecondarySchoolStudents in Canada, England and TheNetherlands. JADE, 2004, 23.3, Pp. 302-315. ISSN 1476-8062. FIEDEL, Helmut (Ed.) a RICHTER, Gerhard (Concept). Atlas. Köln: d.a.p. Verlag de Buchhandlung Walter König, Köln and Helmut Friedel, 2011. ISBN 978-1-933045-47-4. NOVOTNÁ, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.SEKULA, Alan. Výklad archivu. In CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie? Přeložili M. PETŘÍČEK, E.KLIMENTOVÁ. Praha: Hermann & synové, 2004. TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7. KORTHAGEN, Fred, KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Přeložili T. JANÍK a P. NAJVAR. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. LINDSTRŐM, L. TheMultipleUsesof Portfolio Assessment, in Piironen, L. (Ed.) Portfolio Assessment in Secondary Art Education and FinalExamination. Helsinki: Aalto university, University of Art and Design, 1999.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).