SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Deepening Course for Teachers of Special Education - OPNS4S031B
Title: Prohlubující kurz pro učitele speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OPNS4S022A
Annotation -
The subject is intended for students of special education in the Teaching program for primary and secondary schools. It allows students to apply the knowledge gained from special pedagogy in solving selected problems of the curriculum and its implementation in an inclusive school environment. Students observe the work of special pedagogues at the school counseling workplace, cooperation with the class teacher and the possibilities of their involvement in school and community projects, reflection on specific issues of providing support (pupils with OMJ, gifted pupils, etc.). The seminars are focused on issues of ensuring safety and preventing risks and well-being in the school environment. They build on connections with the other studied field and lead to the successful entry of students into teaching practice.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je umožnit studujícím  aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 16 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 16 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na seminářích spojených s odbornou stáží na školním poradenském pracovišti.

Vypracování zadaných úkolů a jejich vložení do moodle.

Prezentace úkolů na reflektivním semináři.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Literature - Czech

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8

BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X

HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7

JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2020)
Syllabus - Czech

Obsah:
1.      Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve společném vzdělávání v heterogenních skupinách na základní škole, vč. žáků nadaných a žáků s OMJ.
2.      Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků ve společném vzdělávání základní a střední školy).
3.      Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy, wellbeing v prostředí školy.
4.      Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktická stážá na základní škole.
5.      Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole.
6.      Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a společná reflexe jeho výsledků

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

charakterizuje roli speciálního pedagoga a učitele ve společném vzdělávání na ZŠ

uvede specifika přístupu k žákům se SVP ve společném vzdělávání v heterogenních skupinách na základní škole, vč. žáků nadaných a žáků s OMJ

posoudí chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků, náročné chování ve společném vzdělávání základní a střední školy)

uvede základní předpoklady a postupy při zajištění ochrany zdraví a bezpečí, prevenci rizik, wellbeing v prostředí školy

účastní se didaktické stáže a reflektuje získané zkušenosti

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html