SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Family in the Context of Otherness - OPNS3S130B
Title: Poslání rodiny v kontextu jinakosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Slovak
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS3O101A
Annotation - Czech
Předmět představuje vymezení pojmu rodina a systémový přístup k rodině v současném světě. Zaměřuje se na různé problémové situace v rodině jak s dětmi intaktními, tak se znevýhodněním.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (08.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující identifikuje a charakterizuje problémové situace v rodině.
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti poradenství rodinám v zátěžové životní situaci.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce a prezentace (príprava na zápočet) 26 hodin

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Seminární práce Systém pomoci rodině podle vybraného tématu a její prezentace na cvičení (ve dvojici nebo samostatně podle počtu přihlášených studentů)

  • prezentace v Powerpoint na semináři podle harmonogramu (zapisuje se na první hodině)
  • zpracování tématu do wordu a její odevzdání do 2 týdnu od prezentace
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Literature - Czech
  1. Přednášky k předmětu
  2. BENTOVIM, A. Týraní a sexuálni zneužívaní v rodinách. 1.vyd. Praha : Grada publishing, 1998. 117 s. ISBN 80-7169-629-3.
  3. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. a kol.  Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1 vyd. Praha : Grada publishing, 1995.  248 s. ISBN 80-7179.
  4. ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha : Grada, 2002. 208 s. ISBN 8024701820
  5. ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 2000. 152 s. ISBN 8071784192.
  6. GARDNER, R. A. Rozvod - a čo ďalej? 1. vyd. Martin : Osveta, 1991. 230 s. ISBN 80-217-0328-8.
  7. HELL, D., FISCHER-FELTEN, M. Schizofrénie. Základy pre porozumenie a orientáciu. Trenčín : Vydavateľstvo F, 1997. 113 s. ISBN 80-967277-2-9.
  8. KOVAŘÍK, J., KOVAŘÍKOVÁ, J., TOŠNER, J. Dvacatero vzkazů rodičům od jejich dětí. [online]. Adopce.com [cit. 2013-11-16]. Dostupné na www: .
  9. KRÝSLOVÁ, M. Adaptácia dieťaťa na stratu rodiča rozvodom. In Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 2000, roč. 35, č. 1, s. 67 - 73.
  10. MALECOVÁ, B. Alkoholizmus v rodine žiaka.. In Sociálne vzťahy a problémy na školách, v aktualizácii november 2008. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, 2008. 1- 48 s. ISBN 80-89182-03-8.
  11. MALECOVÁ, B. Aspekty ovplyvňujúce kvalitu života v rekonštruovanej rodine : diplomová práca. Vedúci diplomovej práce: Doc. PaedDr. Jitka Prevendárová, CSc. Bratislava : Katedra liečebnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK, 2005. 152 s.
  12. MALECOVÁ, B. Stigmatizácia rekonštruovaných rodín a jej pedagogické súvislosti. [dizertačná práca]. Univerzita Komenského v Bratislave. Filozofická fakulta; Katedra pedagogiky. Školiteľ: Doc. PhDr. Ľuboslava Sejčová, CSc. Bratislava : FiFUK, 2009. 207 s.
  13. MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. 98 s. ISBN 80-85282-83-6. Dostupné na www: < http://www.adopce.com/_files/adopce-9184e9f7abfa696893b32f6796843262/stredisko-nahradni-rodinne-pece-desatero-pro-nahradni-rodice.pdf>.
  14. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali ste být manželi, ale zůstáváte rodiči. In BAKALÁŘ, E et al. Průvodce rozvodem pro všechny zúčastnené.Praha : Lidové Noviny, 1996, s. 122 - 133. ISBN 80-7106-157-3.
  15. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha : Grada, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7.
  16. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 1993. 161 s. ISBN 80-901424-7-8.
  17. NOVÁK, T. Rodičovské judo. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. 92 s. ISBN 80-247-000-2-6.
  18. PLAŇAVA, I. Jak se (ne)rozvádět. 1. vyd. Praha : Grada, 1994. 120 s. ISBN 80-7169-129-1.
  19. SMITH, H. Děti a rozvod. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-906-2.
  20. Schoolerová, J.E. Adopce - vztah založený na slibu. Praha : Návrat domů, 2002. 217 s. ISBN 80-7255-066-7.
  21. VANÍČKOVÁ, E. a kol. Sexuální násilí na dětech. Praha : Portál, 1999. 144 s. ISBN 8071782866.
  22. WEISS, P. a kol. Sexuální zneužívaní pachatelé a obeti. Praha : Grada, 2000. 212 s. ISBN 8071697958.
  23. WENIGOVÁ, B. Práce s rodinou. In Komunikace a vztah s duševně nemocným pacientem. Praha : Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2013. Dostupné na www: < http://www.cmhcd.cz/dokumenty/brozury/amepra_brozura_02.pdf>.
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (08.09.2022)
Syllabus - Czech

Obsah:

  1. Základní charakteristika rodiny (Vymezeni pojmu rodina, Systémový přístup k rodině, Funkce rodiny, Typy rodin, Výchovné styly)
  2. Rodina s postiženým dítětem
  3. Alkoholismus v rodině
  4. Násilí v rodině
  5. Náhradní rodinná péče
  6. Rodina a rozvod
  7. Rekonstruované rodiny
  8. Smrt v rodině
  9. Rodina s členem s psychických onemocněním. 
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující definuje principy systémového pohledu na rodinu.
Studující definuje výchovné styly a kriticky zhodnotí jejich dopad na vývoj dítěte.
Studující charakterizuje vliv výchovy dítěte s postižením na rodinný systém.
Studující vymezí principy fungování rodiny s alkoholikem.
Studující kriticky zhodnotí dopad alkoholismu na rodinný systém a dítě vyrůstající v takové rodině.
Studující definuje syndrom CAN.
Studující kriticky zhodnotí a diskutuje dopady násilí v rodině na dítě a oběť.
Studující definuje problémové oblasti v rozvodovém období a v rekonstruované rodině.
Studující popíše specifika chápaní smrti a vyrovnávaní se s úmrtím blízké osoby podle věku.
Studující definuje stadia truchlení a potřeby truchlících.
Studující kriticky zhodnotí vplyv jednotlivých druhů psychických onemocnění na rodinný systém.
Studující vytvoří systém pomoci rodině s vybraným problémem, ve kterém kategorizuje a popíše druhy pomoci.
Studující vymezí možnosti pomoci speciálního pedagoga pro rodinu s vybraným problémem.
Studující vytvoří kazuistiku rodiny v dané zátěžové situaci a pro ní vybere konkrétní postupy a možnosti pomoci se systému pomoci.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html