|
|
|
||
Students are being prepared for conducting their own qualitative and quantitative research in the field of educational sciences. They learn how to work with both qualitative and quantitative data and are being prepared for writing research reports and scientific article related to educational science with the emphasis on the high-quality description of research methodology.
Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
The aim of the course is to prepare students for conducting their own qualitative / quantitative research related a chosen educational topic. Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
očekávaná doba přípravy na přednášky/semináře a doba určená pro studium doporučené literatury: 23 hodin Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gay, L.R., & Mills, G.E. (2018). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. New York: Pearson.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
Hinkle, D.E., Wiersma, W., & Jurs, S.G. (2003). Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin,
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Shults, K.S., Whitney, D.J., & Zickar, M.J. (2014). Measurement Theory in Action: Case Studies and Exercises. New York: Routledge.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
The final grade consists of the final written test based on the content of the course (60 percent) and an own reserach article related to the educational research (40 procent). Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
1. Description of steps in the process of conductting qualitative / quantitative research. 2. Characteristics of a well-chosen research topic, formulation of research problem. Sources of information in educational research. 3. Qualitative research in education: grounded theory, case study, ethnography, biographical design. 4. Quantiative research in education: questionnaire surveys, achievement tests, types of scales. 5. Types of sample selections, basic methods of selecting the sample in qualitative and quantiative research. 6. Descriptive statistics: measures of location and variablity of the data, correlation coefficient, visualisation of the data. 7. Basics of inferential statistics: t-test, F-test, chi-square test. 8. Presentation of research output: writing a research report and scientific article. 9. Examples of reserach in educational science published in international scientific journals. Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7980 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (15.09.2019)
|
|
||
Studující popíše jednotlivé kroky v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Charakterizuje dobré výzkumné téma, uvede příklady dobře formulovaného výzkumného cíle a výzkumné otázky. Charakterizuje informační základnu pedagogického výzkumu (přehled databází odborné literatury, významné odborné české i zahraniční časopisy a monografie, odborné společnosti, významné pedagogické konference). Studující uvede přehled základních přístupů v kvalitativním a kvantitativním výzkumu a dále vyhledá příklady využití těchto přístupů v odborných publikacích.Uvede přehled typů výběru v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Studující zpracuje zadaná výzkumná data pomocí základních nástrojů deskriptivní a inferenční statistiky. Studující provede výzkum ve zvoleném pedagogickém tématu a napíše výzkumný článek. Last update: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (19.09.2024)
|