In the subject Practice 2, the main attention is paid to specific examples from school practice from the teaching of subjects specializing in IT and the use of IT in the teaching of other subjects and in the work of primary and secondary schools. The course also focuses on learning about didactic skills in their specialization, on the possibilities of getting to know and developing various aspects of students' personalities, they get acquainted with the school as a whole, its atmosphere, social relations, management. Students should understand how the above areas affect the educational work of the school and its results. The subject Field practice follows a line of the following topics: excursions to school facilities or production facilities related to the student's focus; listening with experienced teachers, developing the ability to observe teaching with an emphasis on the work of students and teachers; to develop the ability to perform pedagogical-psychological didactic analysis of observed phenomena and didactic situations in teaching; analysis of observation activities, analysis of observed phenomena and didactic situations in teaching, pedagogical-psychological and didactic analysis; guiding students to self-concept and self-reflection in relation to the teaching profession.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
V předmětu Oborová praxe 2 je hlavní pozornost věnována konkrétním ukázkám ze školní praxe z výuky předmětů odborného zaměření na IT a využití IT ve výuce ostatních vyučovacích předmětů a v práci záků na základních a středních školách. V předmětu je zaměřena pozornost i na poznávání didaktických dovedností ve své specializaci, na možnosti poznávání a rozvoje různých stránek osobnosti žáků, seznamují se školou jako celkem, její atmosférou, sociálními vztahy, způsobem řízení. Studenti mají pochopit, jak výše uvedené oblasti ovlivňují výchovně vzdělávací práci školy a její výsledky. Předmět Oborová praxe sleduje linii následujících témat: exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta; náslechy u zkušených učitelů, rozvoj způsobilosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele; rozvíjet schopnost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce; rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza; vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 2 hodiny
Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) - 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 2 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Course completion requirements - Czech
Pro získání zápočtu je třeba odevzdat níže uvedené vyplněné a potvrzené materiály. Bez jejich odevzdání není možné zápočet udělit!
Doporučený počet realizovaných výukových jednotek, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 12 za každý obor Minimální počet realizovaných výukových jednotek, popř. ekvivalentních aktivit (přičemž jednou hodinou se myslí 1 výuková jednotka v rozsahu 45 min.) = 10
Dokumenty, prosím, připojte jako řešení tohoto úkolu v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. Preferovaná je libovolná vhodná elektronická varianta dokumentů ve standardních dokumentových a obrázkových formátech pro lokální uložení (doc/docx/odt/pdf; jpg/png/gif), nebo v podobě cloudového sdíleného souboru (skrze aplikace Google nebo Office 365/One Drive či přes hypertextový odkaz).
Termín odevzdání: 18.5.2025, 23:59 hod.
K zápočtu je třeba odevzdat:
a) Doporučení pro udělení zápočtu - vyplňuje při nebo po realizaci praxe fakultní učitel na škole, kde je konána praxe optimálně při nebo po finální reflektivní rozpravě.
b) Evidence docházky - vyplňuje studující v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe
c) Potvrzení praxe - vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje studujícímu fakultní učitel nebo zástupce školy, na které je konána praxe - jde o variantní dokument, který není třeba odevzdávat, je-li dodán dokument b) Evidence docházky
d) Přípravy k realizovaným výukovým jednotkám - vyplňuje studující v průběhu praxe - povinně je třeba odevzdat přípravy ke všem realizovaným výukovým jednotkám, popř. ekvivalentním aktivitám, tj. minimálně 10 příprav v libovolném vhodném formátu, který umožní garantovi praxe jejich prostudování a efektivní vyhodnocení. V případě potřeby lze (nepovinně) využít standardizovaný dokument, který je dostupný ke stažení v sekci "Realizace a reflexe praxe" tohoto GC. +) Elektronický formulář "Oborová praxe 2 s reflexí LS 2023/24 - podrobnosti praxe" - Po výběru školy a sjednání praxe na dané škole nahlašte, prosím, co možná nejdříve garantovi praxe detaily Vaší praxe, a to prostřednictvím on-line formuláře dostupného v tomto kurzu GC v úkolu nazvaném "Nahlášení detailů praxe".
Není podmínkou pro získání zápočtu: +) Dohodu o provedení práce (pro fakultního učitele) - dokument "Dohoda-DPP-2023 – VVP-2.docx" vyplňuje v průběhu nebo po skončení praxe a potvrzuje fakultní učitel, kterému následně bude vyplacena odměna za realizaci maximálně 12 rozborových hodin - dodání tohoto dokumentu není podmínkou pro získání zápočtu, ale je podmínkou pro vyplacení odměny fakultnímu učiteli.
Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Literature - Czech
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2. PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.Praha: Portál, 1997.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Syllabus - Czech
Podklady, směrnice a instrukce
Realizace a reflexe praxe
Vyhodnocení praxe, zápočet
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Learning resources - Czech
Pro podporu výuky bude využito VLE Google Classroom (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce a následně zaslány účastníkům kurzu e-mailem prostřednictvím SIS.
Last update: Tocháček Daniel, PhDr. (06.02.2025)
Learning outcomes - Czech
Po úspěšném absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
Samostatně plánovat a realizovat výuku v různých typech škol a předmětů.
Využívat různé výukové metody, formy organizace výuky a didaktické prostředky.
Adaptovat výuku na individuální potřeby a schopnosti žáků.
Motivovat žáky k učení a vytvářet příznivé klima ve třídě.
Hodnotit žáky a poskytovat jim zpětnou vazbu.
Spolupracovat s kolegy a vedením školy.
Kriticky reflektovat vlastní výuku a identifikovat oblasti pro další zlepšení.
Řešit nečekané situace ve výuce a zachovat si klid.
Vytvořit podrobný portfólio své praxe, včetně reflexí a analýz.
Aplikovat etické zásady pedagogické práce.
Specifické dovednosti pro výuku v roli učitele:
Tvorba výukových materiálů: Připravovat učební plány, prezentace, pracovní listy apod.
Komunikace: Efektivně komunikovat s žáky, rodiči a kolegy.
Řízení třídy: Udržovat disciplínu a organizaci ve třídě.
Hodnocení: Navrhovat a provádět různé typy hodnocení.