SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Lower-secondary School Chemistry Education - OPNE2E102A
Title: Didaktika chemie ZS
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Incompatibility : ON2309002
Interchangeability : ON2309002
Is pre-requisite for: OPNE2E106A, OPNE2E105A
Annotation - Czech
Kurz je úvodem do didaktiky chemie se zaměřením na didaktiku chemie základní školy. Mimo oborově didaktickou složku se zaměřuje na didaktickou transformaci učiva chemie základní školy. Předmět je i propedeutikou na navazující souvislé pedagogické praxe na základní škole konané v letním semestru.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Course completion requirements - Czech

Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou (aktivitou při online setkáních), kteří splní zadané úkoly v hodinách (z online setkání), tj. anotovaný článek, komentovaný pokus, komplexní úloha na zvolené téma a další dílčí úkoly.

Zkouška probíhá prezenčním či distančním způsoběm. V prezenčním provedení studenti nejprve píšou test, následně proběhne rozbor videa se zaměřením na analýzu výukové aktivity a závěrečné kolokvium na základě testu. V distančním módu studenti nepíší test, ale odpovídají přímo na otázky vyučujícího. Podmínkou je zde zapnutá webkamera.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Syllabus - Czech

Úvod do didaktiky
Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.

Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace

Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.

Účast na mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech

Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.

Základní kurikulární dokumenty

RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu

Didaktická transformace učiva základoškolské chemie

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html