SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2) - OPNB2B107A
Title: Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNB2B104A
Interchangeability : ON1302009, ON2302009
Is pre-requisite for: OPNB2B110A
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (13.05.2019)
The content of the course is the practice at the upper primary school, where the student teacher takes a short-term job as a core teacher and works as a teacher of natural history. The practice begins within 8 hours of listening, when the student teacher attends by the assigned teacher. From the lessons which have been observed, the student teacher prepares a written reflection according to the assignment. The student teacher then individually teaches 12 lessons. She/he prepares written lessons for lessons according to the assignment. One of the taught lessons will be attended by a department employee, who will do a reflection with the student teachers. The course will be concluded with a final reflection with the departmental guarantor of the practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (25.01.2021)

Distanční výuka s ohledem na aktuální Covid-19 situaci bude probíhat ve formě on-line výuky na MS Teams - týká se úvodního setkání (23.2.2021 od 8:55), hospitačního rozhovoru (termíny bude domluven individuálně na základě potřeb studenta) a závěrečného setkání (termíny budou vypsány v SISu). 

Odkaz na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af90d0e7a3c954182964ec19f59020c17%40thread.tacv2/conversations?groupId=dc15c100-220d-4fb3-b00c-a797451e49e6&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Portfolio/dokumenty/soubory budou odevzdány on-line na odkaz: (sdělení odkazu na úvodním setkání) a zpětná vazba k portfoliu bude poskytnuta skrze e-mail 

Domlouvání konkrétního termínu hospitace bude probíhat on-line ve sdílené Google tabulce (sdělení odkazu na úvodním setkání)

Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.06.2017)

Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.

Jak být dobrý učitel?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-39-8.

Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele. Praha: Raabe, 2012.ISBN 978-80-87553-40-4.

Řezníček, J., Rusek, M. DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha, UK, PedF, 2014. ISBN 978-80-7290-794-6.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (25.01.2021)

8 hodin náslechů, 12 hodin přímé výuky, odevzdání deníku z praxe obsahujícího rozbory hodin z náslechů a přípravy na hodinu vlastních odučených hodin, reflexe s hospitujícím, závěrečná reflexe s katedrovým garantem praxe

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (03.02.2020)

Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí se koná na základních školách nebo nižších ročnících gymnázií. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.

Plánování:

-          souvislou pedagogickou praxi si na ZŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu

-          student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe

-          je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále viz Podmínky k zakončení předmětu)

Realizace:

-          během vyhrazené doby by mělo proběhnout 8 náslechů ve výuce přírodopisu u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), 12 samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES

-          student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který nakonec odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)

-          Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)

Hodnocení studentů:

-          fakultní učitel hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování

-          praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz Podmínky k zakončení předmětu)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D. (25.01.2021)

- 100% účast studenta na souvislé praxi (8 hodin náslechů, 12 hodin samostatných vyučovacích výstupů)

- Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práce ve dvou stejnopisech do stanoveného termínu

- Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)

Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem

- Uskutečněná hospitace s reflexí

- Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html