Continuous subject specific teaching practice with reflection is focused mainly on individual students’ teaching performance and its reflection with specific attention paid to the age of lower secondary school pupils. It consists of several basic stages: familiarization od students with selected school as an institution including relevant curricular documents and classes of individual students’ mentors through observation; own teaching performance in mentor’s classes, both in cooperation with mentor or with a classmate and individually. Students will also realize mutual observations. After the teaching practice, there will be a reflective phase. An integral part of the teaching practice will be a recording of a selected lesson and its reflection
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat a reflektovat. Praxe zahrnuje: (i) náslechy jak ve výuce mentorů s cílem seznámit se s žáky, které budou studenti následně vyučovat, tak vzájemné náslechy studentů v průběhu praxe za účelem společného sdílení; (ii) vlastní výuku studentů a její reflexi, která sestává především z výuky samostatné, ale částečně i tandemové, se spolužákem či/a mentorem. Souvislá oborová praxe s reflexí tudíž sestává ze tří vzájemně propojených částí: přípravné, realizační a reflektivní. Studenti se rovněž seznámí s kurikulárními dokumenty, zejména s ŠVP dané školy, a nahlédnou do kultury/klimatu dané instituce. Součástí praxe je rovněž pořízení videozáznamu jedné výukové jednotky a její hloubková reflexe.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Descriptors -
fulfillment of given tasks during the semester (20 hours), fina paper submission - written reflection (12 hours), preparation for final credit achievement (15 hours)
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
plnění průběžných úkolů (20 hodin), seminární práce (12 hodin), příprava na zápočet (15 hodin)
Studenti průběžně plní zadané úkoly (20 hodin), pracují s relevantními studijními materiály, zejména v reflektivní fázi pak s oporou o další samostatně nastudovanou literaturu reflektují vlastní výukovou praxí, a to písemně do portfolia k praxi (12 hodin) i ústně v průběhu závěrečného rozhovoru.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Course completion requirements -
Fulfillement of given requirements for all the reflective seminars during the semester in the preparatory and reflective phase, active participation.
Observations (min. 8 lessons) and teaching performance according to the requiered amount, i.e. min. 12 individual teaching lessons, min. 2 tandem teaching lessons (some /not too many/ individual teaching lessons cam be changed for tandem teaching).
Submission of a complete portfolio (i.e. including all the given tasks) by the deadline.
Final reflective interview.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Průběžné plnění zadaných úkolů na seminární setkání v přípravné i reflektivní fázi, aktivní účast.
Realizace praxe v plném rozsahu, pozorování výuky (mentora a spolužáka, cca 8 hodin), samostatná výuka min. 12 hodin, tandemová výuky min. 2 hodiny (možno nahradit samostatnou výuku výukou tandemovou - v menším rozsahu).
Odevzdání kompletního portfolia dle zadání (tj. obsahujícícmo všechny zadané úkoly) v daném termínu.
Obsah portfolia:
· Stručná charakteristika školy a tříd
· Zhodnocení relevantních částí ŠVP
· Reformulované charakteristiky kvalitní výuky AJ – Jaké charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?
· Výstupy pozorování dle zadání (strukturované: seznamovaní se s vyučovanými třídami a žáky, mnou poskytnuté 2 – 4 pozorovací archy, příp. vlsatní kritéria pozorování + nestrukturované, ) + reflexe pozorování
· Přípravy na výuku (všechny, včetně cílů, jejich reflexe a anticipated problems), z toho 1 detailní příprava na výuku, která je zaznamenána na videozáznam
· Videozáznam výuky (odkaz na youtube, flashisk,…)
· Reflexe hodiny zaznamenané na videozáznamu (AAA, theory-based) včetně obecné identifikace vlastních silných stránek a prostoru pro zlepšení
· Vlastní výukové materiály + další volitelné materiály dle vlastního výběru
· Denní záznam
· Sebehodnocení a hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit…)
· …
Závěrečný reflektivní rozhovor.
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Literature -
Obligatory:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-37-3.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
ŠVP dané školy (vybrané části)
Additional:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
And other titles - according to the focus of student's written reflection
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Základní literatura:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-37-3.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994, ISBN 05-214-5803-X.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
ŠVP dané školy (vybrané části)
Rozšiřující literatura:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-230-72984-1.
A další – dle tematického zaměření vlastní reflexe výuky/praxe
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Syllabus -
The teaching practice consists of three integral phases: preparatory - implementation/teaching - reflective.
Organisation of the teaching practice, requirements for students before, during and after the teaching practice itself, acquaintance with official documents.
Preparation for the teaching practice:
Review of the characteristics of good English language teaching stated during the observation practice: What characteristics would I like to fulfil during the teaching practice?
Observation sheet design - to get acquainted with the classes in which the students will teach + preparation of questions for the teacher menotrs.
Formation of student micro-groups (pairs).
Selecting schools and approaching mentors.
Getting familiar with relevant parts of the school's curriculum, sharing in the seminar.
Revision of relevant topics: especially specific aspects of English language teaching; curriculum documents; lesson planning (aims, objectives, lesson structure, etc.)
Teaching practice itself:
Initial observations in the classes and groups in which the students will teach. Questioning teachers on prepared and actual questions arising from the observations.
Further mutual student observations, discussions and sharing.
Tandem teaching, with mentor and/or classmate, including reflection.
Independent teaching, including reflection with mentor (including video recording of at least one lesson).
Gradual portfolio completion.
...
Reflection of the teaching practice:
Reflection of the teaching practice, including identification of own strengths and space for further improvement.
Self-assessment - characteristics of good english language teaching
Self-assessment and mentor assessment (according to the Professional Qualities Framework)
Written reflection on video recording
Completion of the professional portfolio
Peer sharing
Final reflective interviews
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
Praxe sestává ze tří základních částí: přípravné – realizační – reflektivní.
· Organizace praxe, požadavky kladené na studenty před, v průběhu i po praxi samotné, seznámení s oficiálními dokumenty.
· Příprava na praxi:
Revize charakteristik dobré výuky AJ z náslechové praxe: Jaké charakteristiky dobrého učitele AJ chci na praxi naplňovat?
Příprava pozorovacího archu na seznámení se s třídami, v nichž budou vyučovat + příprava otázek pro učitele.
Volba studentských mikroskupin (dvojice).
Výběr škol a oslovování mentorů.
Seznámení se s relevantními částmi ŠVP školy, sdílení v semináři.
Opakování relevantních témat: zejm. specifické aspekty výuky anglického jazyka na základní škole; kurikulární dokumenty platné pro základní stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací programy daných škol; plánování výuky (cíle, struktura hodiny atp.)
· Realizace praxe:
Úvodní náslechy ve třídách a skupinách, v nichž budou studenti vyučovat. Dotazování učitelů na připravené i z náslechů vzešlé aktuální otázky.
Průběžné vzájemné náslechy studentů v mikroskupině, společné diskuse a sdílení.
Tandemová výuka, s mentorem a/či spolužákem, včetně reflexe.
Samostatná výuka, četně reflexe s mentorem (včetně pořízení videonahrávky min. jedné výukové hodiny).
Postupná kompletace portfolia.
...
Reflexe praxe:
Reflexe praxe, včetně identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj
Sebehodnocení - charakteristiky dobré výuky
Sebehodnocení a navazujícíc hodnocení mentorem (dle Rámce profesních kvalit)
Písemná reflexe videozáznamu vlastní výuky
Kompletace portfolia
Vzájemné sdílení
Závěrečné reflektivní rozhovory
Last update: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (17.01.2023)